Evaluering, læring og verdibasert ledelse i organisasjoner
Evaluering, læring og verdibasert ledelse i organisasjoner
Alle organisasjoner møter nye utfordringer som krever læring, tilpasning, utvikling og endring. Samtidig må ressursbruken og måloppnåelsen i økende grad dokumenteres og synliggjøres. Evaluering er et nyttig virkemiddel i disse prosessene. Emnet tar for seg forutsetninger som må være til stede for at evaluering kan bidra til læring, utvikling og verdibasert ledelse basert på verdier som medvirkning, åpenhet og troverdighet. All undervisning foregår digitalt på Zoom.
Alle organisasjoner møter nye utfordringer som krever læring, tilpasning, utvikling og endring. Samtidig må ressursbruken og måloppnåelsen i økende grad dokumenteres og synliggjøres. Evaluering er et nyttig virkemiddel i disse prosessene. Emnet tar for seg forutsetninger som må være til stede for at evaluering kan bidra til læring, utvikling og verdibasert ledelse basert på verdier som medvirkning, åpenhet og troverdighet. All undervisning foregår digitalt på Zoom.
Evalueringsdesign, evalueringsprosesser, evalueringsmetoder, involvering, evalueringssystem, formidling, læring og ledelse er sentrale temaer i emnet. Emnet gir kunnskap om muligheter og begrensninger ved evaluering. Det vil styrke studentenes bestiller-kompetanse, og forståelse av bruken av evalueringer i egen virksomhet. Emnet er rettet mot ledere og fagansvarlige i sivile samfunnsorganisasjoner. Det er også rettet mot offentlige organisasjoners fagutviklings- og evalueringsarbeid.
Hovedtemaer
- Evalueringsdesign, datakilder og metoder
- Evalueringsprosesser
- Kunnskapsutvikling og kunnskapsledelse
- Utvikling av lærende organisasjoner og verdibasert ledelse
- Formidling og oppfølging av evalueringer
- Evalueringers plass i planlegging, resultatmåling og økonomistyring
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om lærende organisasjoner og utviklingsperspektiver
- har inngående kunnskap om evalueringers rolle i et helhetlig system for kunnskapsutvikling, læring og ansvarliggjøring
- har kunnskap om metodebruk i evalueringsarbeid
- har kunnskap om organisasjonskultur, innovasjon og ledelse
- har god kunnskap om kompetanseutvikling og kunnskapsledelse
Ferdigheter
Studenten
- har god bestillerkompetanse og kan designe en evaluering
- har strategier for å anvende evalueringer for å fremme virksomhetsutvikling og innovasjon
- kan anvende ulike virkemidler for læring, utvikling og styring, evaluering, resultatmåling, følgeevaluering, brukerundersøkelser og intern revisjon
- kan formidle og følge opp evalueringsforskning i egen organisasjon og eksternt
Generell kompetanse
Studenten
- kan forstå og analysere sammenhenger mellom systemperspektiv og samspill internt og eksternt
- kan reflektere kritisk om forholdet mellom evalueringsvirksomhet og organisasjonsverdiene åpenhet, redelighet og troverdighet.
- kan lede organisasjonsutviklingsprosesser hvor evalueringsarbeid inngår
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger
- Nettleksjoner
- Workshop
- Gruppearbeid
Obligatoriske aktiviteter
Prosjektbeskrivelse
Vurderingsordning
Vurderingsform | Varighet | Vurderingsuttrykk |
Skriftlig hjemmeeksamen | 5 dager | A-F |
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Omfanget av hjemmeeksamen er 2500 ord +/- 10%.
Dato for undervisning 2023
06.-07. februar
13.-14. mars
22.-23. mai
Emneansvarlig
Fakta og priser
Type enkeltemne
SamlingsbasertPris
Kr 11149 NOK.Kursavgift kr 10 100 NOK, semesteravgift kr 690, administrasjonsgebyr kr 39 NOK og kopiavgift kr 320 NOK
Dette enkeltemne tilhører
Master i verdibasert ledelseOpptakskrav
- Bachelorgrad med 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanningsløp av 3 års varighet.
- Det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring.
Opptak er lukket
