Emnet er relevant for ansatte innenfor organisasjoner med innslag av frivillighet, særlig i ideell sektor. Også andre interesserte er velkomne til å søke. Emnet er praksisnært og gir en arena for erfaringsutveksling som blir belyst av relevant teori.
Emnet gir oversikt over sentrale teoretiske tradisjoner innen organisasjons- og ledelsesfagene med særlig fokus på ledelse av frivillige. Lederroller og lederes betydning og handlingsrom i samspill med frivillige står sentralt. Frivillighetens egenart i sammenligning med arbeidslivsledelse, samt mening og motivasjon fra de frivilliges perspektiv behandles. Det vil bli hentet eksempler både ulike organisasjoner i ideell sektor når det gjelder utøvelse av frivillighetsledelse. Frivillighetens rolle i samfunnet tematiseres.
Hovedtemaer:
- Tradisjoner og perspektiver innenfor organisasjons- og ledelsesfagene relatert til ledelse av frivillige og ideell sektor
- Muligheter og begrensninger for ledelse og styring
- Verdier, endring og innovasjon
- Ulike ledelsesteorier som frivillighetsledelse, verdibasert ledelse, relasjonsledelse, samt andre relevante teorier for ledelse for frivillige.
- Motivasjonsfaktorer og meningskaping i frivillighet
Læringsutbytte
Etter endt emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten
- har god kunnskap om frivillighetens egenart og rolle i samfunnet
- har inngående kjennskap til hovedtradisjoner innen organisasjons- og ledelsesfaget relatert til ledelse av frivillighet og ideell sektor
- har avansert kunnskap om sentral teori om motivasjon og meningsskaping hos frivillige
Ferdigheter:
Studenten
- kan bruke relevante teori og metoder i arbeidet med de særlige utfordringene som stilles til ledelse av frivillige
- kan analysere og forholde seg kritisk til organisering, verdier og ledelse av frivillighet i egen, lokale kontekst
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekt innenfor frivillighetsledelse og ideell sektor
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Generell kompetanse:
Studenten
- har tilegnet seg ferdigheter i utøvelse av frivillighetsledelse og evne til å justere egen lederstil, også i tverrfaglige team
- har utviklet evne til å håndtere samarbeidsutfordringer, relasjonelle problemer og konflikter mellom frivillige og ansatte
- kan kommunisere om problemstillinger knyttet til frivillighetsledelse både med spesialister og allmenheten
Arbeids- og undervisningsformer
- forelesninger
- nettleksjoner
- samtaler og diskusjon
- gruppearbeid
- prosjektarbeid som arbeidskrav
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav: Refleksjonsnotat på 1000/1200 ord (+/- 10 %) med basis i pensumlitteratur og egne erfaringer
- Minst 80 % fremmøte
Tidspunkt:
29. og 31. januar 2025 - Digitalt
14. februar 2025 - Digitalt
24.-26. mars 2025 - På campus i Oslo
2. mai 2025 - Digitalt
Endringer kan forekomme.
Vurderingsordning
Vurderingsform |
Varighet |
Vurderingsuttrykk |
Hjemmeeksamen |
10 dager |
A-F |
Eksamen: Kommer senere
Besvarelsen skal ha et omfang på 2500 ord (+/- 10 %).