Funksjonshemming og kirken drøfter kirken som et sted for, med og av mennesker med variasjoner i funksjonsevne. Hva betyr det å være skapt i Guds bilde? Hvordan skjer inkludering i praksis?
Hovedtemaer:
- Tverrfaglige studier av funksjonshemming som fagfelt, med fokus på teologi og diakoni.
- Bibelske og kirke- og diakonihistoriske perspektiver på funksjonshemming.
- Praktisk-teologiske refleksjoner rundt inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne i kirken.
- Problemstillinger knyttet til inkludering av mennesker med utviklingshemming.
Studiet egner seg for prester, diakoner, trosopplærere og andre i kirkelige sammenhenger som har interesse for funksjonshemmingsteologi og religiøst medborgerskap, eller som arbeider med mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Forelesere
Undervisning
Emnet er nettbasert og krever ikke tilstedeværelse på campus. Undervisningen er en kombinasjon av innleste nettleksjoner som studenter kan høre på når det passer dem og digital undervisning i sanntid .
Obligatoriske aktiviteter
- Delta på tre aktiviteter i en menighet/organisasjon som vektlegger inkludering eller tilrettelegging for mennesker med nedsatt funksjonsevne
- Refleksjonsnotat
- Oppgave (2000 ord +/- 10%)
Studenten er selv ansvarlig for å kontakte en menighet/organisasjon for å få delta på tre aktiviteter som vektlegger inkludering eller tilrettelegging for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Eksamen
Hjemmeeksamen. Vurdering: Bestått/ikke bestått.
Mer informasjon om emnet og pensum finner du i emnebeskrivelsen.