Ledelse, sosial innovasjon og bærekraft
Ledelse, sosial innovasjon og bærekraft
Gjennom bærekraftsmålene har FN etablert et felles rammeverk for bærekraftig utvikling. Dette emnet gir perspektiver på sosial innovasjon, og hvordan det kan bidra til sosial, økologisk og menneskelig bærekraft.
Gjennom bærekraftsmålene har FN etablert et felles rammeverk for bærekraftig utvikling. Dette emnet gir perspektiver på sosial innovasjon, og hvordan det kan bidra til sosial, økologisk og menneskelig bærekraft.

Gjennom bærekraftsmålene har FN etablert et felles rammeverk for en bærekraftig utvikling. For å nå disse målene trengs nye tanker, produkter, tjenester og måter å samarbeide og organisere på. Dette emnet gir perspektiver på sosial innovasjon som mulig bidrag til sosial, økologisk og menneskelig bærekraft.
Sosial innovasjon er prosessen av å skape nye ideer og gjennomføre de i praksis for å bidra til sosial endring, og i emnet tematiserer vi verdibevisst ledelse av innovasjonsprosesser. En sentral del av emnet er prosjektarbeidet med en konkret sosial innovasjon som studentene velger selv. Slike innovasjoner kan rette seg mot ulike avgrensede og lokale utfordringer eller mot grunnleggende sosiale problemer som næringslivet, frivillige organisasjoner eller det offentlige ikke har oppdaget, maktet eller ønsket å gjøre noe med.
Å skape nye ideer som fungerer i praksis for å bedre en sosial situasjon kan ikke enkelt vedtas eller kjøpes. Derfor er det å stimulere, lede, gjennomføre og evaluere innovasjonsprosesser en kritisk utfordring og en kompetanse som er høyt verdsatt og ettertraktet i et moderne arbeids, - og samfunnsliv. Studentene i dette emnet vil tilegne seg slik kompetanse ved å studere og diskutere nyere forskning på sosial innovasjon, og bryne seg på slike utfordringer i praksis når de i grupper skal utvikle og lede sitt eget innovasjonsprosjekt.
Hovedtemaer
- Bærekraftig utvikling og sosial innovasjon
- Teorier, metoder og modeller for sosial innovasjon
- Lederskap og sosial innovasjon
- Teamarbeid og prosesser
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale temaer og teorier om sosial innovasjon sett i et bærekraft-perspektiv
- har avansert kunnskap om problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor prosjektledelse, teamarbeid og sosial innovasjon
- har inngående kunnskap om kulturelle, sosiale, institusjonelle, organisatoriske og andre kontekstuelle forhold som påvirker sosial innovasjon og kan analysere relevante faglige problemstillinger
- kan anvende og kritisk reflektere over teoretiske perspektiver på sosial innovasjon som faglig og praktisk tilnærming til samfunnsutfordringer og bærekraftig utvikling lokalt og globalt
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger av samfunnsutfordringer og sosial innovasjon og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan bruke relevante metoder for innovasjonsarbeid, og sammen med andre utvikle, lede, gjennomføre og evaluere konkrete prosjekter knyttet til sosial innovasjon og bærekraft
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer og praktisk innovasjonsarbeid
- kan møte samfunnsendringer i kjølvannet av klimaendringer og bidra til å skape bærekraft
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til sosial innovasjon og bærekraft
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om sosial innovasjon på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner relatert til sosial innovasjon og bærekraft, både med spesialister og til allmennheten
- kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser
- kan bidra i, og lede team og prosesser
Arbeids- og undervisningsformer
- Forelesninger og seminarer
- Skriftlige oppgaver
- Praktisk prosjektarbeid i studentstyrte grupper
Obligatoriske aktiviteter
- 80% frammøte i undervisningen
- Godkjent skriftlige og muntlige arbeidskrav
- Deltagelse i studentstyrte prosjektgrupper
Gjennomførte obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å gå opp til eksamen i emnet.
Undervisningsuker
Vår 2023 - uke 5 og 16.
Søknadsfrist er 16. des og oppstart er 30. jan 2023
Vurderingsordning
Vurderingsform |
Varighet |
Vurderingsuttrykk |
Prosjektarbeid i gruppe Individuell beskrivelse av eget bidrag i gruppearbeidet. |
Oppgavene deles ut i første del av semesteret. De skal leveres og presenteres til oppgitt frist. |
Bestått/ikke bestått |
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Eksamen består av et felles prosjekt utarbeidet av gruppen som presenteres skriftlig og muntlig, samt en individuell beskrivelse av egen innsats i gruppearbeidet med referanse til teori og metodebruk i oppgaven. Begge deler av eksamen må bestås for å få godkjent emnet.
Utsatt eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen på 2500 ord (+/- 10%) over fem døgn. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.
Annet
En sentral del av læringen i dette emnet er knyttet til praktisk gruppearbeid med et innovasjonsprosjekt, så studenter må sette av tilstrekkelig tid til samarbeid.
Pensum
Aasen, T.M & Amundsen O. (2015) Innovasjonsarbeid. Organisasjon, kultur og ledelse. Gyldendal. Oslo. S. 15-76, 111-190. (140s.)
Angell, O. H. (2016). Diakonia as Innovation: A Political and Organisational Perspective. Diaconia, 7(2), 142-158. doi:10.13109/diac.2016.7.2.142 (16 s.)
Auernhammer, J., & Roth, B. (2021). The origin and evolution of Stanford University’s design thinking: From product design to design thinking in innovation management. Journal of Product Innovation Management, 38(6), 623-644. doi:10.1111/jpim.12594 (21 s)
Bang, H. (2008). Effektivitet i lederteam - hva er det, og hvilke faktorer påvirker det? Tidsskrift for Norsk psykologforening, 272-286. (14 s.)
Berzin, S., & Pitt-Catsouphes, M. (2015). Social Innovation from the Inside: Considering the “Intrapreneurship” Path. Social work, 60(4), 360-362. doi:10.1093/sw/swv026 (3 s.)
Berzin, S., Pitt-Catsouphes, M., & Gaitan-Rossi, P. (2016). Innovation and Sustainability: An Exploratory Study of Intrapreneurship Among Human Service Organizations. Human Service Organizations Management Leadership & Governance, 40(5), 540-552. doi:10.1080/23303131.2016.1184207 (12 s.)
Berzin, S. C., & Dearing, T. C. (2019). Building Capacity for Innovation: The Case of an Academic-Nonprofit Partnership. Journal of Nonprofit Education and Leadership, 9(2), 149-164. doi:10.18666/jnel-2019-v9-i2-9740 (15 s.)
Cajaiba-Santana, G. (2014). Social innovation: Moving the field forward. A conceptual framework. Technological Forecasting and Social Change, 82, 42-51. doi:10.1016/j.techfore.2013.05.008 (10s.)
Chesbrough, H. W., & Di Minin, A. (2017). Open Social Innovation. In H. W. Chesbrough, W. Vanhaverbeke, & J. West (Eds.), New frontiers in open innovation (pp. 169-188). Oxford: Oxford University Press. (19s.)
Davies, A. (2013). Innovation and project management. In The Oxford handbook of innovation management. Sider 625 – 647. (22s.)
Eisenbeiss, S. A., Van Knippenberg, D., & Boerner, S. (2008). Transformational leadership and team innovation: integrating team climate principles. Journal of applied psychology, 93(6), 1438-1446. (8 s.)
* Eriksen, D-H., & Leis-Peters, A. R. (Forthcoming 2022). Faith-based organisations and social innovation for just and inclusive communities? A scoping review. In H. Morten Haugen, B. M. T. Kivle, T. Addy, T. Bue Kessel, & J. S. Klaasen (Eds.), Developing Just and Inclusive Communities. Challenges for diakonia as Christian social practice and for social work. Oxford: Regnum. (15s.)
Gupta, P. (2011). Leading Innovation Change - The Kotter Way. International Journal of Innovation Science, 3(3), 141-150. doi:10.1260/1757-2223.3.3.141 (10 s.)
Helgadottir, G. Sosial innovasjon: Eventer med politisk agenda for bærekraftig samfunn. In Eventledelse (pp. 174-189). (15 s.)
Holden, E. & Linnerud K. (2021) Bærekraftig utvikling. En ide om rettferdighet. Universitetsforlaget. Oslo. Side 11-56, 97-146, 195-207, 253-255, 283-298, 301-317. (150s.)
ideo.org. (2015). The Field Guide to Human- Centered Design. Retrieved from https://www.designkit.org/resources/1 Side 9-25. (16 s.)
Jaskyte, K. (2004). Transformational leadership, organizational culture, and innovativeness in nonprofit organizations. Nonprofit Management and Leadership, 15(2), 153-168. doi:https://doi.org/10.1002/nml.59 (15 s.)
Jaskyte, K. (2011). Predictors of Administrative and Technological Innovations in Nonprofit Organizations. Public Administration Review, 71(1), 77-86. doi:10.1111/j.1540-6210.2010.02308.x (10 s.)
Jaskyte, K., & Dressier, W. W. (2005). Organizational Culture and Innovation in Nonprofit Human Service Organizations. Administration in Social Work, 29(2), 23-42. doi:10.1300/J147v29n02_03 (20s.)
Jaskyte, K., & Liedtka, J. (2022). Design thinking for innovation: Practices and intermediate outcomes. Nonprofit Management and Leadership, n/a(n/a), 1-21. doi:https://doi.org/10.1002/nml.21498 (20s.)
Kobro, L. U. (2018). La oss gjøre det sammen! Håndbok i lokal samskapende sosial innovasjon. (54 s.)
Langer, J. E. A. (2016). Social Innovations as Opportunities: How Can Innovations in Social Services Be Stimulated and Managed? Diaconia. Journal for the Study of Christian Social Practice, 7(2), 174-190. (16 s.)
Lawrence, T. B., Dover, G., & Gallagher, B. (2014). Managing social innovation. The Oxford handbook of innovation management, 316-334. (18 s.)
Mayne, J. (2017). Theory of Change Analysis: Building Robust Theories of Change. Canadian Journal of Program Evaluation / La Revue canadienne d’évaluation de programme, 32.2 (Fall / automne, 155–173. doi:doi: 10.3138/cjpe.31122 (18s.)
Mulgan, G., Tucker, S., Ali, R., & Sanders, B. (2007). Social Innovation: what it is, why it matters, how it can be accelerated. Retrieved from: https://youngfoundation.org/wp-content/uploads/2012/10/Social-Innovation-what-it-is-why-it-matters-how-it-can-be-accelerated-March-2007.pdf Side 4-40 (37 s.)
Murray, R., Caulier-Grice, J., & Mulgan, G. (2010b). The open book of social innovation. Retrieved from https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/ Side 2-13. (12 s.)
Nandan, M., Jaskyte, K., & Mandayam, G. (2020). Human Centered Design as a New Approach to Creative Problem Solving: Its Usefulness and Applicability for Social Work Practice. Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, 44(4), 310-316. (7 s.) doi:10.1080/23303131.2020.1737294
Pozzebon, M., Rozas, S., & Heck, I. (2021). Nourishing the Social Innovation Debate with the “Social Technology” South American Research Tradition. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 32:663–677 doi:10.1007/s11266-021-00314-0 (14s.)
Shier, M. L., & Handy, F. (2020). Leadership in Nonprofits: Social Innovations and Blurring Boundaries. Voluntas: International Journal of Voluntary & Nonprofit Organizations, 31(2), 333-344. doi:10.1007/s11266-018-00078-0 (11s.)
Wahlund, M., & Hansen, T. (2022). Exploring alternative economic pathways: a comparison of foundational economy and Doughnut economics. Sustainability: Science, Practice and Policy, 18(1), 171-186. doi:10.1080/15487733.2022.2030280 (15s.)
753 sider.
Fakta og priser
Studiepoeng
10 studiepoengSøknadsfrist
16. desember 2022Oppstart
30. januar 2023Pris
Kr 10020,-.Studieavgift kr 9100,-. Semesteravgift kr 600,- Kopiavgift kr 320,-
Dette enkeltemne tilhører
Master i verdibasert ledelseOpptakskrav
- Bachelorgrad med 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanningsløp av 3 års varighet.
- Det kreves minimum 2 års relevant yrkeserfaring.
Opptak er lukket
