Emnet problematiserer og viser dilemma knyttet til forholdet mellom pedagogikk og politikk både i dagens samfunn og historisk.
Eksistensielle spørsmål som rettferdig fordeling av goder, det felles gode, mangfold, bærekraft og sosial bærekraft betinger at man bidrar i politiske og pedagogiske forhandlinger om en felles framtid. Emnet behandler det gjensidige forholdet mellom pedagogikk, utdanning, politikk og samfunn, og drøfter rammer for pedagogisk virksomhet i skole og samfunn.
Studenten får i emnet innsikt i ulike måter å se demokrati og demokratiske prosesser i dag og drøfter dilemma som setter demokrati og felles goder under press. Tematikker som NPM, konkurranse, økonomi, «fake news», polarisering, effektivisering og fragmentering er sentrale. Er sentralt formål er å peke på at globalt mangfold, økologiske dilemma og ulikhet i interesser og verdier krever demokratisk innsikt og handlekraft når det gjelder demokratiet som verdi, praksis og ide.
Hovedtemaer:
- Historiske og nåtidige begrunnelser for skole og utdanning
- Makt og avmakt i pedagogikken
- Inkludering og marginalisering
- Strukturer og juridiske rammer i utdanningssystemet
- Politiske beslutningsprosesser og styring
- Livslang læring, individualisering og utdanning som marked
Undervisning
Kurset er samlings- og nettbasert og består av tre obligatorisk samlingsdager på campus i Stavanger og undervisning/ studentaktivitet i sanntid på zoom.
Undervisning vår 2025
Obligatoriske samlingsdager på campus i Stavanger:
uke 11 – fra onsdag 12.3 til fredag 14.3
Obligatoriske aktiviteter og eksamen
- Deltagelse på 3 samlingsdager, 80% obligatorisk fremmøte
- Gruppeoppgave: Skrive høringsuttalelse til en aktuell politisk høring på utdanningsfeltet
- Skrive kronikk eller blogginnlegg om et aktuelt utdanningspolitisk tema
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emne. Emnet avsluttes med 5 timer hjemmeeksamen.