Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert.
Praksisveilederutdanningen tilbys som et enkeltemne over ett semester. Emnet består av to samlinger á to dager, et arbeidskrav og hjemmeeksamen.
Emnet kan også tas over to semestre. Hvis aktuelt, ta kontakt med emneansvarlig.
Kull Høst 2024/Vår 2025
Klasse C – for ansatte i Bærum kommune
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen med innlevering 24. april 2025
Hovedtemaer
- Ulike perspektiver og tradisjoner innenfor veiledning - sentrale begreper, teorier og empiri
- Veileders rolle og funksjoner
- Maktperspektivet i veilederrollen
- Veiledningsprosessen
- Refleksjoner over egne muligheter og utfordringer som veileder
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innenfor veiledning
- har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- har inngående kunnskap om maktperspektivet i veilederrollen
- har inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- har kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
- kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
- kan observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
- kan planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
- kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
- kan anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere faglig og etisk egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisveilederutdanningen er samlingsbasert med to samlinger á to dager.
Læringsaktiviteter
- digitale ressurser
- forelesninger
- dialog og diskusjon
- arbeid i gruppe
- selvstendig studentarbeid
- veiledning
Det benyttes nettbasert læringsplattform.
Obligatoriske aktiviteter
- Nærværsplikt 75%
- Skriftlig arbeidskrav