Gå til innholdet
We are launching new web pages. We appreciate your patience as we work to get all our content in place.

BARN OG UNGE PÅ TVERS AV ULIKE INSTITUSJONELLE ROM

Leder: Cathrine Grimsgaard; Nestleder: Anna Chalachanova
Forskere: Mari Herland, Anita Gjermestad, Siri Bakken, Aleksandra Bartoszko, Elisabeth Fransson

Forskerne i denne arbeidspakken utforsker hvordan institusjoner som utøver omsorg og kontroll påvirker barn og unges liv. Inspirert av begreper som rom, grenser og design (Moran, 2015; Moran et al. 2023; Turner, 2016), vil arbeidspakken utvikle ulike studier i ulike typer av institusjoner som barnevernsinstitusjoner, avlastningstilbud og fengsler. Et sentralt analytisk fokus omhandler hva det betyr «å bebo» (Heidegger, 1971) slike institusjoner. Forskerne vil utforske forholdet mellom materialitet og barn/unges levde erfaringer: hvordan det fysiske miljøet påvirker hvordan kropper beveger seg, endrer seg og opplever omsorg og kontroll og hvordan det skapes rom for medvirkning. Denne kunnskapen er viktig i utformingen av institusjonelle miljøer som har som mål å legge til rette forrelasjonelt arbeid som miljøarbeid og miljøterapi. Sammen med barn og unge vil forskerne studere taushet, motstand og rømming som meningsfulle handlinger.

Forskning