BARN OG UNGE PÅ TVERS AV ULIKE INSTITUSJONELLE ROM
Leder: Cathrine Grimsgaard; Nestleder: Anna Chalachanova
Forskere: Mari Herland, Anita Gjermestad, Siri Bakken, Aleksandra Bartoszko, Elisabeth Fransson
Forskerne i denne arbeidspakken utforsker hvordan institusjoner som utøver omsorg og kontroll påvirker barn og unges liv. Inspirert av begreper som rom, grenser og design (Moran, 2015; Moran et al. 2023; Turner, 2016), vil arbeidspakken utvikle ulike studier i ulike typer av institusjoner som barnevernsinstitusjoner, avlastningstilbud og fengsler. Et sentralt analytisk fokus omhandler hva det betyr «å bebo» (Heidegger, 1971) slike institusjoner. Forskerne vil utforske forholdet mellom materialitet og barn/unges levde erfaringer: hvordan det fysiske miljøet påvirker hvordan kropper beveger seg, endrer seg og opplever omsorg og kontroll og hvordan det skapes rom for medvirkning. Denne kunnskapen er viktig i utformingen av institusjonelle miljøer som har som mål å legge til rette forrelasjonelt arbeid som miljøarbeid og miljøterapi. Sammen med barn og unge vil forskerne studere taushet, motstand og rømming som meningsfulle handlinger.
Forskning
Metoder og datakilder
- Etnografisk feltarbeid innenfor barnevernsinstitusjoner, avlastningstilbud og kriminalomsorgsinstitusjoner.
- Stedsbesøk i ICCs i Sverige, England og Italia.
- Kreative og deltakende metoder for eksempel tegning, fotografi, foto-voice og digitale forskningsmetoder. Samproduksjonen av to fotografiutstillinger: (i) med barn og unge som bor i barnevernsinstitusjoner og fengsler; (ii) med barn og fagpersoner fra to ulike avlastningstilbud og sosionom- og vernepleierstudenter.
- Med utgangspunkt i de to fotoutstillingene, skal to dialogkonferanser (Gjermestad et al. 2020) bli arrangert med fagpersoner, barn som bor i ICC-institusjoner, studenter, arkitekter og politiske aktører.
Forskningsspørsmål
- Hvilke spesifikke behov dekkes/dekkes ikke av ICC-rom?
- Hvordan påvirker institusjonsrom og -miljøer barn og unges opplevelser av opphold, medvirkning, motstand og rømning fra disse institusjonene?
- Hvilken rolle spiller omsorgs- og kontroll logikker i disse sammenhengene?
- Hvordan kan barn og unges deltakelse i forskning skape rom for endring?
Hvem er vi?
Siri Bakken
Forsker
Professor, Institutt for arkitektur og planlegging, Fakultet for arkitektur og design, NTNU
Mette Tron
Masterstudent
Linda Semmerud
Masterstudent