Gå til innholdet
To studenter i samtale ved en pult

Interkulturelt arbeid

Master's degree, Session-based

Har du arbeidserfaring fra helse- og sosialsektoren eller fra skole og barnehage? En erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid vil gi deg kompetanse til å se muligheter og foreslå konstruktive løsninger på flerkulturelle utfordringer i et arbeidsliv preget av globalisering og kulturelt mangfold. 

Language of instruction
ECTS credits
Supported by Lånekassen
Application deadline
Start date
Admission requirements and GPA
Price per semester

Opptakskrav og poeng

Målgruppe

Studiet er spesielt rettet mot studenter med arbeidserfaring fra helse- og sosialsektoren og fra skole og barnehage. Tematikken i graden er også relevant for ansatte i frivillige organisasjoner i det sivile samfunn. Graden er tverrfaglig i sin tilnærming til forskjellige profesjoner og kontekster hvor globale spørsmål er en del av arbeidshverdagen. Samtidig representerer graden et klart definert fagområde knyttet til globale spørsmål og interkulturell kompetanse.

Graden passer for yrkesgrupper med arbeidsplasser preget av kulturelt mangfold. Studiet er tilpasset den som ønsker å studere deltid ved siden av jobb.

Studieprogrammets innhold

Kjerneområdene i studiet er først og fremst knyttet til interkulturell kompetanse og globaliseringsprosesser. Tilnærmingen til interkulturell kompetanse bygger på den hermeneutiske filosofien som oppstod i kjølvannet av Hans-Georg Gadamers arbeider om den hermeneutiske sirkel, forforståelsens betydning for kunnskapsproduksjon og muligheten for forskjellige ståsteders horisont-sammensmelting. Denne filosofiske tilnærmingen til forståelse blir anvendt på praktiske case, og studentene blir utfordret til å se sin egen praksis i lys av nye perspektiver. Samtidig utfordres studentene til å se «den andre» i en kontekst som gir muligheter for innsikt i nye forståelseshorisonter.

At globaliseringsprosesser kalles et faglig kjerneområde handler om å se kompleksiteten i de politiske, økonomiske, kulturelle, religiøse og klimatiske endringene som påvirker menneskers livsgrunnlag. Konsekvensen av disse endringene er nye økonomiske, politiske og religiøse nettverk som både fører til økt migrasjon – og som påvirker migrasjonsmønstre og meningsdanning på det stedet hvor migrantene slår seg ned. Økt kulturelt og religiøst mangfold påvirker igjen arbeidsplasser i nær sagt alle deler av samfunnet, og spesielt helse- og sosialsektoren samt utdanningssystem fra barnehage til høgskolesektor . Studiet har derfor et spesielt fokus på barn og familier i flerkulturelle kontekster.

Hva vil det si at studiet er nettbasert?

Mastergraden (90 stp) tas på deltid over en periode på tre år, 30 studiepoeng pr. studieår. Forelesninger (videoleksjoner) legges ut på læringsplattformen Canvas og man kan se dem når det måtte passe. Innleveringer av obligatoriske arbeidskrav og kommunikasjon mellom lærer/student/medstudenter skjer også i Canvas. I noen emner vil det i tillegg være dagssamlinger i Stavanger. Emnebeskrivelser i studieplanen angir hvilke emner dette gjelder for.

Datoer for heldagssamlinger ved VIDs campus i Stavanger vår 2025:

MAMIKA5030 17.03.2025

MAMIKA5040 18.03.2025

Datoer for digitale heldagssamlinger vår 2025:

MAMIKA6060 10.03,11.03 og 12.03.2025

Alle eksamener i graden er hjemmeeksamener, og krever ikke tilstedeværelse på campus.

Arbeidsmuligheter etter endt utdanning

  • Arbeid med flerkulturelle problemstillinger innen helse- og sosialsektoren, skole og barnehage.
  • Stillinger i stat/kommuner og i organisasjoner innen det sivile samfunn hvor globalisering og mangfold er viktige tema innenfor arbeidsoppgavene.

Muligheter for videre utdanning

Graden gir ikke adgang til å søke opptak ved VIDs doktorgradsprogram.

Tilbud for innreisende utvekslingsstudenter

    • Mari Refve Østerhus

    • forsker

  • Admission
    • Admission

    • Admissions team