
Rus- og avhengighetsproblematikk
Continuing education
- Oslo
- Part-time
Oppnå dypere innsikt i rus- og avhengighetsproblematikk. Utforsk norske og internasjonale perspektiver, lær om behandlingsformer og nyere utfordringer som psykedeliske stoffer, anabole steroider og spilleavhengighet. Bli en del av et engasjerende læringsmiljø og skap positiv innvirkning i samfunnet.
Videreutdanningen kan inngå som første del av Master i helsefremmende relasjonsarbeid.
- Language of instruction
- Norwegian
- ECTS credits
- 60
- Supported by Lånekassen
- Yes
- Application deadline
- August 15th 2025
- Start date
- 8. september 2025
- Admission requirements and GPA
- See requirements
- Price per semester
- NOK 16149 (Prisdetaljer)
Studentene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kunne gi profesjonell og tverrfaglig hjelp og omsorg til mennesker med rus- og avhengighetsproblemer, bidra til faglig utvikling og organisering av helse- og omsorgstjenester. Studentene skal også erverve seg kunnskaper om nyere fagområder som bruk av anabole steroider og atferdsavhengighet som eksempelvis pengespill og dataspill.
Fontene publiserte 13.11.23 et lengre innlegg hvor vi redegjør for visjoner og målsetninger for videreutdanningen.
Utdanningen gir studentene anledning til å utøve fagkritiske analyser og refleksjoner for å oppnå en dypere forståelser av rusfeltets iboende paradokser og dilemmaer med mål om å sette egen praksis inn i en større politisk og faglig kontekst.
I undervisningen gjennomgås norske og internasjonale diskusjoner om avhengighetsbegrepet, behandlingsbegrepet, og rusfeltets historiske og politiske utvikling. Vi ser på hvordan avhengighetsbegrepet i dag både omfatter bruk av bestemte substanser og adferdsformer, og belyser hvordan ulike forståelser av avhengighet medfører forskjellige typer av samfunnsrespons. I utdanningen gjennomgås forskjellige fagområder, tiltak og behandlingsmetoder som benyttes i Norge, herunder kunnskaper om nyere utfordringer relatert til bruk av psykedeliske stoffer, anabole steroider og spilleavhengighet.
Med utgangspunkt i studentenes jobberfaringer fra rusrelatert praksis introduseres og diskuteres ulike begreper og teorier fra stress- og trivselsforskningen på arbeidsplassen. Her er målet at studentene kan ta del i ansvaret for egen trivsel samt arbeidsplassens organisatoriske drift og utfordringer. I emnet inngår også en oversikt over ulike organisatoriske modeller i relasjon til skadereduksjonstilbud og behandling for rusrelaterte problemer.
I 2020 opprettet fagansvarlig en kanal på youtube der tidligere studenter forteller om sine fordypningsoppgaver.
Studiet gjennomføres med to samlinger av fem dager, hvert semester. I tillegg kommer en dagssamling, rett etter at eksamen (fordypningsoppgaven) er levert i slutten av vårsemesteret i 2. studieår. Totalt ni samlinger. Undervisningen foregår på dagtid.
Kull 25
Høst 2025: ukene 37, 47
Vår 2026: ukene 6,16
Kull 24
Høst 2025: ukene 35, 44
Vår 2026: ukene 4,13 og uke 22 (en dag med fremlegg og avslutning)
Arbeidsgivere i kommuner- og fylkeskommuner som har studenter ved denne utdanningen kan søke om kompetanse- og innovasjonstilskudd hos Statsforvalteren lokalt. Målet for ordningen er å gi arbeidsgivere insentiv til lokal kompetanseheving, samt bidra med kompensasjon ila. studietiden. Det er viktig at arbeidsgiver tidlig på vårparten (før du får bekreftet studieplass) ber Statsforvalteren om lønnstilskudd for å kompensere utgiftene i forbindelse med studieløpet. Les mer om ordningen.
Videreutdanning i rus- og avhengighetsproblematikk vil kvalifisere til stillinger innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling (spesialisthelsetjenesten), rehabilitering- og omsorgstiltak, kommunale helse- og sosialtjenester, botiltak, skadereduserende tiltak, NAV, ungdomstiltak, barneverntjenester og frivillighetssektoren med fler.
Videreutdanningen kan inngå som første del av master i helsefremmende relasjonsarbeid og den kan gi innpass på master i sosialt arbeid.
Har du spørsmål?
Programansvarlig førstelektor
| Opptak Team opptak |