Erfaringer med verdighet i sykepleierutdanningen
Tone Stikholmen
førsteamanuensis
- tone.stikholmen@vid.no
Prosjektperiode
mars 2017
Veiledere
- Hovedveileder: Herdis Alvsvåg, VID
- Medveileder: Dagfinn Nåden, OsloMet
Om prosjektet
Verdighet spiller en avgjørende rolle i alle typer utdanninger, men begrepet er lite brukt i pedagogisk sammenheng. Å oppleve verdighet er grunnleggende for mennesker. For sykepleierstudenter især er dette avgjørende da verdighet er en kjerneverdi i sykepleien og fordi en trenger å eie verdighet selv for å kunne fremme andres. Forskning viser at sykepleierutdanningen erfares stressende og påvirker studenters selvfølelse. Selv om viktigheten av sykepleieres egen verdighet er fastslått og at verdighetsbegrepet har en sentral plass i sykepleierutdanningen, så er studier som omhandler studenters verdighet generelt og sykepleierstudenter spesielt, begrenset. Videre er det få studier som belyser hvordan sykepleierstudenters verdighet fremmes og hvilken betydning verdighetsopplevelsen kan ha i sykepleierutdanningen.
Prosjektets overordnede mål er å utforske hvilken betydning opplevelsen av verdighet har for sykepleierstudenter under utdanningen, og hva som kan fremme denne verdighetsopplevelsen. Prosjektet er en kvalitativ studie med et utforskende/beskrivende design, og studien vil ha en hermeneutisk tilnærming. Denne type tilnærming er opptatt av hvordan forståelse av erfaringer kan oppstå gjennom fortolkning i en menneskelig virkelighet. Metodisk vil det bli gjennomført individuelle forskningsintervju med sykepleierstudenter og fokusgruppeintervju med sykepleielærere. Under begge intervjutypene vil hovedfokuset være å få frem rike beskrivelser av de levde erfaringene rundt tema verdighet. Sykepleierstudentene leverer narrativer i forkant av intervjuene. Disse vil bli fortolket og danner utgangspunkt for de individuelle forskningsintervjuene. Fokusgruppeintervjuene med sykepleielærerne vil ta utgangspunkt i det fortolkede datamaterialet fra sykepleierstudentene.
Bakgrunn
Master i sykepleievitenskap
Forskningsgruppe
Utdanningsforsk. – Refleksjon og dannelse