1. Ph.d.-program i Diakoni, verdier og profesjonell praksis
Ph.d.-programmet i Diakoni, verdier og profesjonell praksis (ved Senter for diakoni og profesjonell praksis – SDP) er rettet inn mot studier av profesjonell praksis innen helse- og sosialtjenester i offentlig og privat sektor samt innen kirke og trosbaserte organisasjoner. Programmet har en tverrfaglig profil med et spesielt fokus på komplekse kunnskaps- og verdi-spørsmål.
Programmets tre kjernebegreper kan beskrives slik:
Diakoni forstås for det første som betegnelse på diakonale organisasjoner og kirker, deres rolle i velferdsstaten, og den profesjonelle praksis som foregår der. For det andre forstås diakoni som en kristen tradisjon som, sammen med andre tradisjoner, har bidratt til og fortsetter å bidra til grunnleggende verdier og impulser i velferdsstaten og i velferdspraksis globalt.
Verdier kommer til uttrykk i idealer og normer som påvirker helse- og velferdstjenester, samt i holdninger, fordommer og implisitte forestillinger som kan studeres i praksis.
Profesjonell praksis betegner det empiriske feltet i programmet og omhandler utøvelser av profesjonelt arbeid i komplekse situasjoner, på både individuelle, organisatoriske og kollektive nivåer
Oppbyggingen av ph.d.-programmet kjennetegnes av en empirisk tilnærming. Introduksjonsemnet for ph.d.-programmet (PHD-DVP 901) og emnet som behandler vitenskapsfilosofi og forskningsetikk (PHD-DVP 902) er obligatorisk. De 10 studiepoengene som gjenstår, kan velges blant emner som gir innføring i metode.
Opplæringsdelen for studiet består av følgende deler:
Vårtermin:
Høsttermin:
Dersom man blir tatt opp i en av de nasjonale eller regionale forskerskolene VID er medlem av, vil man kunne benytte seg av ytterligere kurstilbud som kan innpasses i opplæringsdelen:
Her finner du studieplanen til ph.d. i diakoni, verdier og profesjonell praksis.
2. Ph.d.-program i Teologi og religion
Phd.-programmet i Teologi og religion (ved Senter for Misjon og globale studier – SMG) er rettet mot prosjekter innen områdene teologi og religion. Dette er to spesifikke fagdisipliner som historisk har representert ulike perspektiver innenfor forskning på religiøs tro og praksis. Programmet har som mål å sette ph.d.-studenter i stand til å utvikle ny kunnskap innenfor disse to forskningstradisjonene og kritisk reflektere over tradisjonene og den metodiske tilnærmingen de representerer.
Teologi har tradisjonelt bestått av disiplinene Det gamle testamentet, Det nye testamentet, kirkehistorie og systematisk teologi. Faget har senere blitt utvidet med andre disipliner, og særlig missiologi og praktisk teologi har relevans innen VID sine ph.d.-program. Utviklingen av teologisk forskning mot en mer tverrfaglig og empirisk tilnærming kjennetegner også forskningen ved VID. Programmet har et spesielt fokus på globale temaer og problemstillinger.
Studier innen religion har tradisjonelt vært basert på en religionsvitenskapelig/ religionshistorisk tilnærming hvor hermeneutiske studier av tekst og tradisjon har stått sentralt. Etter hvert har også antropologi, sosiologi og ulike maktkritiske perspektiver (f.eks. kjønn, klasse, rase, seksualitet) bidratt til et utvidet forskningsfokus. Det har blitt rettet økt oppmerksomhet mot hverdagsreligiøsitet og meningsskaping i spennet mellom individuelle og institusjonelle praksiser og roller. Ved VID fokuseres det primært på empiriske studier av aktuelle religiøse tendenser globalt og lokalt.
Opplæringsdelen for studiet består av følgende deler:
- PhD-TR 901: Start-up, research ethics, programme profile – obligatorisk, 5 studiepoeng
- PhD-TR 902: Philosophy of Science, programme profile – obligatorisk, 5 studiepoeng
- PhD-TR 903: Text and interpretation – teori/metode, 5 studiepoeng
- PhD-DVP 903: Qualitative research methods – teori/metode, 5 studiepoeng
- PhD-DVP 904: Quantitative research methods – teori/metode, 5 studiepoeng
- PhD-TR 904: Discipline/thesis related course – valgfritt, 5 studiepoeng
- PhD-TR 905: Migration and religion – valgfritt, 5 studiepoeng
- PhD-TR 906: African biblical and theological hermeneutics - valgfritt, 5 studiepoeng
- PhD-TR 907: Theology and qualitative research: church and practice – valgfritt, 5 studiepoeng
Her finner du studieplanen til ph.d. i teologi og religion.
3. Ph.d.-program i Helsevitenskap
Ph.d.-programmet i helsevitenskap har som mål å bidra til å frembringe ny kunnskap for å bedre forstå og identifisere utfordringer innenfor helsefremming, sykdomsforebygging, behandling, rehabilitering, pleie, omsorg og lindring.
Programmet vil bidra til å utvikle ny kunnskap og nye løsninger for å møte fremtidens utfordringer nasjonalt og internasjonalt og vil ta i bruk ulike metodiske og helsevitenskapelige perspektiver for å realisere dette. Samfunnet og helsevesenet er i stadig endring. Etnisk og kulturelt mangfold, komplekse samlivs- og livssituasjoner og nye og sammensatte diagnoser, krever nyanserte og individualiserte tilnærminger der pasienter og brukere forstås som unike personer og møtes i forhold til de behov og ressurser de har.
Den helsefaglige forskningen i ph.d.-programmet vil vektlegge en klinisk forankring. Det innebærer at ph.d.-prosjekter kan utvikles og gjennomføres i samarbeid med det kliniske feltet og frivillig sektor.
Ph.d.-programmet bygger på et helhetlig menneskesyn og et solidarisk engasjement for personer i sårbare livssituasjoner. Sårbarheten kan være knyttet til fysiske, psykiske, kognitive, eksistensielle og sensoriske forhold, samt kroniske sykdomstilstander. En slik vektlegging er i tråd med VIDs profil som understreker betydningen av å være engasjert for mennesket – lokalt og globalt. Implisitt ligger det her et verdisyn der kritisk tenkning og verdibevissthet står sentralt og der menneskeverd, felleskap og samhandling løftes frem som viktige verdier.
Dette er et nytt ph.d.-program med følgende planlagte emner:
- Emne 1: Helsevitenskap
- Emne 2: Vitenskapsteori og metodologi i helsefaglig forskning
- Emne 3: Forskningsetikk og lovverk i helsefaglig forskning
- Emne 4: Kvalitative metoder i helsefaglig forskning
- Emne 5: Kvantitative metoder i helsefaglig forskning
- Emne 6: Mixed methods i helsefaglig forskning
- Emne 7: Helsefremming og forebygging i et livsløpsperspektiv
- Emne 8: Innovative helsetjenester og samhandling
- Emne 9: Samhandling i sårbare livssituasjoner
- Emne 10: Kjønn og helse