Fokusområder i prosjektet
VID arbeider kontinuerlig med å sikre og utvikle høy kvalitet i utdanningene. For å lykkes med dette er vi avhengig av studentenes medvirkning, også innen internasjonalisering. For å øke studentmobiliteten har vi derfor valgt følgende fokus i dette prosjektet, gjennom vår profesjonsutdanning i sykepleie:
1) Utarbeide et Certificate in International Learning (CIL) gjennom studentmedvirkning og bærekraft,
2) Bærekraftig samarbeid med våre internasjonale partnere. Vi ønsker gjennom denne pakken å bygge videre på samarbeid vi har med våre partnere,
3) “Utveksling for alle”- øke mobilitet i deltidsutdanningen ved bachelor i sykepleie,
4); Mobilitetsvennlig curriculum. Hensikt med fokus fire, er å inkludere internasjonaliseringen som en større del av studieprogrammet ved bachelor i sykepleie.
Økt mobilitet inn og ut
Vi har også som mål å øke innreisende studenter ved vårt institutt. Selv om dette prosjektet ikke direkte omhandler innreisende studenter er det ikke til å unngå å se at økt inn-mobilitet vil også på sikt føre til økt ut-mobilitet. Internasjonalisering hjemme, engelske emner og virtuell mobilitet, som BIP og COIL har også stor nytteverdi på internasjonaliseringen hjemme ved instituttet vårt, og kan bidra til at studenter også får lyst til å ta utvekslingsopphold ute. God kontakt med våre utenlandske partnere er også essensielt for å tilrettelegge for gode mobilitetsvinduer for våre utreisende studenter. Lærer- og ansattmobilitet eller partnerbesøk er i denne sammenheng helt nødvendig for å bedre mobilitets tilbudet til våre studenter ved bachelor i sykepleie på både heltid og deltid. Videre er arbeidet med et mobilitetsvennlig curriculum et område som trenger forbedring i vår profesjonsutdanning. Omlegging av flere emner på engelsk kan føre til mer inn-mobilitet som igjen er viktig for å øke ut-mobiliteten da det i ERASMUS avtalene er en forutsetning at vi har en gjensidig avtale om inn og ut mobilitet.