Prosjektet, Digital velvære, har som mål å forbedre den digitale undervisningshverdagen, gjøre ansatte trygge i bruk av digitale verktøy i undervisnings- og læringsarbeid og utvikle robuste lærere som er forberedte på videre digitalisering av sektoren. Ved å fremme digitalt velvære ønsker prosjektet å bidra til at lærere trives med digitale utfordringer sin arbeidshverdag, og at de ser på digitalisering mer som en ressurs enn noe negativt.
Prosjektet, som startet opp i februar 2022, har en varighet på 3 år. I første fase skal vi gjennomføre en kvantitativ spørreundersøkelse som undersøker hvilke faktorer som påvirker digitalt velvære for lærerne på de involverte institusjonene. Vi vil også gjennomføre en parallell spørreundersøkelse rettet mot studenter for å undersøke deres oppfatning av god digital undervisning. Deretter følger utvikling av en arbeidsbok for mentorer, en veiledning til digitalt velvære for lærere og et tilhørende e-læringskurs.
Mentorprogrammet
For å nå ut til flest mulig lærere vil vi utvikle et mentorprogram. Hver institusjon velger ut tre mentorer som skal delta i et opplæringsprogram ved DIAK i Finland våren 2023. Deltakerne vil blant annet få opplæring i hvordan de kan være mentorer og gjennomføre kollegaveiledning for sine kollegaer. Disse skal igjen utfordres til å være mentorer og veilede andre kollegaer.
Se mer på prosjektets hjemmeside