Nasjonal faglig retningslinje for skolehelsetjenesten ble lansert i 2017. Retningslinjen har sterke anbefalinger om individuelle konsultasjoner med alle 8. trinns elever og samarbeid med skolen. Hensikten er å fremme sunne helsevalg og livsmestring hos elever samt å identifisere elever med behov for oppfølging.
Prosjektets overordnede mål er å hjelpe skolehelsetjenesten å følge retningslinjen og oppnå hensikten med den, samt øke kunnskap om effektiv implementering av retningslinjer og ungdoms bruk av helse- og velferdstjenester.
I samarbeid med brukere og tjenester har vi utviklet Skolehelse, en verktøykasse bestående av tre strategier som skal støtte implementering av retningslinjen, inkludert et nettbasert verktøy.
Vi vil evaluere og optimalisere Skolehelse ved å undersøke hvor godt de tre ulike strategiene hjelper skolehelsetjenesten å følge retningslinjen, samt i hvilken grad etterlevelse av retningslinjen bidrar til å nå hensikten den beskriver. Deltakende skoler vil bli tilfeldig fordelt til ulike kombinasjoner av de tre strategiene. Elever, helsesykepleiere og skolepersonell vil delta i intervjuer og spørreundersøkelser ved oppstart, etter konsultasjon og seks måneder etter konsultasjon.
Vi vil sammenligne Skolehelse med et tilsvarende dansk verktøy, og utforske ungdoms helseatferd og bruk av tjenester ved å kombinere data fra Skolehelse med data fra Danmark og andre eksisterende helseundersøkelser og -registre. Vi vil også tilrettelegge for oppskalering av effektive strategier i nasjonal e-infrastruktur.
Identifisering av effektive strategier for å implementere retningslinjen har potensiale til å støtte ungdom i en livsfase som er viktig for fremtidig helse og velvære. Dersom det lykkes, vil Skolehelse bidra til helsefremmende arbeid og mer effektive tjenester, samt mer systematisk samarbeid med skolen. Studien vil gi verdifull kunnskap om effektiv implementering og tjenestebruk, øke kunnskapsbasert praksis samt fremme samarbeid mellom nordiske land.
Prosjektets nettside