Utgangpunktet for studiet er forskning på digitale, hybride og fysiske klasser som inneholder studenter både fra Norge og det globale sør i masterstudiet i teologi. Emnene som inngår i prosjektet er Contextual Theology and Religious Encounters, The Christian Faith – New Testament, Historical and Current Perspectives og Ecotheology and sustainability. Det siste emnet er utviklet som en del av prosjektet.
Prosjektets internasjonaliserings- og bærekraftprofil innebærer toveis student- og lærerutveksling mellom Norge og Madagaskar.
Prosjektet avsluttes med en revisjon av hele studieplanen for masterprogrammet i teologi og religion hvor muligheten for studentaktivitet i flere emner blir tematisert. Prosjektet vil også munne ut i forskningsartikler og en forskningskonferanse med vekt på student-aktive læringsformer og bærekraft.
AktTeo er nyskapende fordi det i tillegg til fleksibilitet, digitalisering og studentaktivitet har et sterkt innslag av arbeid med FNs bærekraftsmål som fungerer som både inspirasjon og katalysator for å utvikle studentaktive læringsformer. Ved å få studentene til å sammenligne studentaktive læringsformer i forskjellige sosiokulturelle kontekster er prosjektets arbeidshypotese at dette vil gi en added value i form av sterkere bevissthet rundt utdanningens behov for å forholde seg til at praksisfeltet studentene utdannes til alltid både har en lokal og en global kontekst som påvirker behov for teorikompetanse og ferdigheter.