Formålet med prosjektet er å understøtte og utvikle veiledningen og læringspotensialet i veiledningen, med et spesielt blikk på veiledere i distriktskommuner og praksis i små og mellomstore kommuner med utfordrende demografi. Vi vil utvikle, prøve ut og evaluere en praksismodell vi kaller veiledningsteam, der et sentralt virkemiddel er veiledning på veiledningen. Her vil vi prøve en ny måte å organisere samarbeidet mellom høgskole og kommunene ved å lage et team som sammen skal både veilede studenter i praksis, og også
veilede veilederen. På den måten vil vi kunne øke veiledningskompetansen for praksisveiledere samtidig som de veileder studenter i praksis. Gjennom bruk av digitale hjelpemidler undersøker vi hvordan, hvor og når vi kan bruke synkron videobasert veiledning i praksisstudiene. Med en kombinasjon av dette og en satsing på å utvikle veiledningskompetansen i praksis, vil vi kunne øke antallet kommuner som kan tilby praksisplasser. Ved å bruke en slik modell vil også små og
avsidesliggende kommuner kunne ha muligheter til å ta imot studenter i praksis, noe som ofte viser seg vanskelig med en mer tradisjonell veiledningsmodell.