Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
  • Studier
  • Våre campus
  • Forskning
  • En
  • Søk
En
  • VID vitenskapelige høgskole
  • /
  • Forskning
  • /
  • Ph.d.-prosjekter ved Senter for diakoni og profesjonell praksis
  • /
  • Sosialt arbeid og urfolkskunnskap
Ph.d.-prosjekter

Sosialt arbeid og urfolkskunnskap til forsoning

Sosialt arbeid og urfolkskunnskap til forsoning

  • VID vitenskapelige høgskole
  • Forskning
  • Ph.d.-prosjekter ved Senter for diakoni og profesjonell praksis
  • Sosialt arbeid og urfolkskunnskap

Karen Colban Hoel

Ph.d.-kandidat, , karen.hoel@vid.no

Prosjektperiode

april 2024–april 2027

Veiledere

Hovedveileder: førstelektor Anne Margrethe Sønneland, VID vitenskapelige høgskole

Medveileder: førsteamanuensis Carola Lingaas, VID vitenskapelige høgskole

Om prosjektet

Hvilken rolle har sosialt arbeid i fornorskning og forsoning i møte med vår urbefolkning? Og hvordan blir dette forstått av sosialarbeidere selv?

Sannhet- og forsoningskommisjonen la 1. juni 2023 frem sin rapport til Stortinget, som gir økt forståelse for fornorskningspolitikken overfor samer, kvener/norskfinner og skogfinner og dens ettervirkninger. Rapporten synliggjør statens inngripen i menneskers liv, også gjennom velferdstjenester. Disse tjenestene er i dag blant annet det vi kan gjenkjenne som arenaer for sosialarbeidere, eksempelvis kriminalomsorg, barnevern og NAV (fattigvesenet).

Den globale definisjonen av sosialt arbeid ble revidert i 2014 og stadfester urfolkskunnskap som del av sitt kunnskapsgrunnlag. I norsk utdanning av sosialarbeidere har det blitt et eksplisitt fokus på kunnskap om samenes rettigheter og særskilte status som urfolk.

Prosjektet vil ta for seg urfolkskunnskap som en del av sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag og utøvelse innen velferdstjenester. Med urfolkskunnskap menes kunnskap fra urfolk, men kunnskap om urfolk vil også utforskes. Prosjektet vil avgrenses til å omhandle samisk befolkning som urfolk i Norge. Fokuset vil være todelt. For det første vil prosjektet utforske i hvilken grad sosialarbeidere anser urfolkskunnskap som del av sitt kunnskapsgrunnlag i utøvelsen av sosialt arbeid, og hva denne kunnskapen består av. For det andre vil prosjektet utforske hvorvidt eventuelt økt kunnskap leder til forsoningsprosesser/endret praksis i møte med samiske brukere av velferdstjenester. Prosjektet vil ta et profesjonsperspektiv, hvor sosialarbeideres forståelse for utøvelse av egen profesjon står sentralt. Det vil bli gjennomført kvalitative dybdeintervjuer av sosialarbeidere i samiske områder, innen barneverntjeneste og Nav.

Prosjektets overordnede formål er å bidra til praksisutvikling av forsonende prosesser innen sosialt arbeid, og ved det bidra til at menneskerettigheter gjør seg gjeldende i praksis.

Bakgrunn

Mastergrad i sosialt arbeid, Høgskolen i Oslo

Forskningsgruppe

Human Rights and Social Harms (HUMANHARM)

VID vitenskapelige høgskole

Kontakt

Kontakt oss

Spørsmål og svar

Ansatte

Presse og media

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Studierelatert

Våre studier

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

Nyhetsbrev

For deg

For studenter

For eksterne

Personvern og GDPR

Tilgjengelighetserklæring

Følg oss på sosiale medier

Facebook
X
Instagram
Youtube
Linkedin
TikTok
  • Studier
  • Våre campus
  • Forskning
  • Min side
  • Student
    • Canvas
    • TimeEdit
    • Inspera
  • Opptak
  • Alumni
  • Bibliotek
    • Bergen
    • Oslo
    • Stavanger
  • Internasjonalt
  • Om VID
    • Kontakt oss
    • Presse og media
    • Utleie av lokaler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.