Om prosjektet
Studien vil undersøke forholdet mellom allmenne og teologiske fag i diakonutdanningen gjennom skiftende historiske kontekster. Siden Diakonhjemmet ble etablert i 1890 har læringsmiljø, læreplaner og det helhetlige innholdet i utdanningen gjenspeilet både samfunnets behov og institusjonens trosbaserte verdier og målsettinger. Læreplanene har kombinert diakonale og teologiske fag med primært helse -og sosialfag. I hvilken grad og på hvilke måter har vektleggingen av henholdsvis samfunnsmessige og trosbaserte perspektiver skapt spenninger innenfor utdanningen?
Dokumenter fra Diakoniarkivene ved VID utgjør hovedkildene for dette forskningsprosjektet. Historisk metode og perspektiver fra pedagogisk og diakonifaglig forskning vil anvendes.
Bakgrunn
Cand.polit. i pedagogikk med kristendomskunnskap og historie som støttefag, UiO, 2000
Diakoni, Høgskolen Diakonova, Oslo, 2004
Forskningsgruppe
MiDiHi