- Stellet av beboerne på sykehjem inneholder ulike konkrete handlinger som må gjøres. Samtidig er stellet en arena hvor man kan gi åndelig omsorg, sier Marianne Morland.
Hun har nylig disputert med avhandlingen “Se, forstå og romme hele mennesket. En kvalitativ studie om beboere- og helsepersonell sin forståelse av åndelig omsorg”.
I arbeidet med avhandlingen har hun intervjuet både helsepersonell og beboere på sykehjem om hva de legger i begrepet åndelig omsorg.
- Helsepersonell og beboere har ulike beskrivelser av hva åndelighet kan romme. Men begge forstår åndelig omsorg som synonymt med god helhetlig omsorg, forteller hun.
Handler om enn mer enn tro
Ifølge sykepleiernes yrkesetiske retningslinjer skal de ivareta den enkelte pasients behov for helhetlig omsorg. Åndelig omsorg er en del av dette.
- Åndelig omsorg handler om mer enn religion og livssyn. Det handler om å se hele mennesket, hvem personen er og hvem den har vært - å se bak diagnosen, forteller Morland.
Ifølge hennes forskning er åndelig omsorg nært knyttet til begrepet “væren”.
- Det handler om det skjøre og mellommenneskelige som skjer i møtet mellom to individer. Når helsepersonell ivaretar dette, og gir rom og kjærlighet til beboerne, kan det bidra til at beboerne føler seg sett og at de føler seg hjemme på sykehjemmet.
Vil lære opp helsepersonell
Et av målene med avhandlingen er å gi helsepersonell kunnskap om hvordan de kan gi åndelig omsorg i praksis. Morland har laget en undervisningsmodell som skal lære helsepersonell hvordan de kan se, forstå og romme beboernes åndelighet.
- For å lære hva åndelig omsorg er, må man begynne med det enkle, nemlig pleien og stellet. Det er den arenaen helsepersonell bruker mest tid på, sier hun.
Hun mener berøring som åndelig ivaretakelse er et underkommunisert tema.
- Stellet er kanskje den eneste arenaen hvor beboerne kjenner varmen fra et annet menneske. Pleien og stellet er en gyllen mulighet til å vise med hendene og hjertet at en ivaretar omsorgen med kjærlighet, sier hun.
Morland mener forskningen er viktig fordi den setter søkelys på hvordan ansatte i sykehjem kan lære seg å møte beboerne på en måte som gjør at de ivaretar hele mennesket.
- Dette er relevant for alle deler av helsevesenet hvor pleier og pasient møtes, påpeker hun.