- Brukermedvirkning er viktig for å oppnå trygge og likeverdige helse- og omsorgstjenester som er tilpasset brukernes behov, påpeker Ann Britt Sandvin Olsson.
Hun har nylig disputert med avhandlingen “Urealiserte muligheter for brukermedvirkning i utvikling av kommunale helse- og omsorgstjenester. En kvalitativ studie om samarbeid, kontekst og betydning”.
Avhandlingen utforsker brukermedvirkning i utviklingen av kommunale helsetjenester. Brukermedvirkning vil si at pasienter og brukere får innflytelse på utformingen av helsetjenester og helsetilbud. Dette er lovpålagt. Likevel sliter mange kommuner med å inkludere brukerne i utviklings- og forbedringsarbeidet.
Sandvin Olssons avhandling gir noen svar på hvorfor det kan være slik.
Komplisert samarbeid
Sandvin Olsson er ansatt som spesialrådgiver ved Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse ved Oslo universitetssykehus, og har tatt doktorgraden ved VID med finansiering fra Stiftelsen Dam.
Avhandlingen hennes viser hvor komplisert det kan være når brukerrepresentanter og fagpersoner skal samarbeide, og hva som står i veien for samarbeid. Den viser også hvilke positive og negative følger samarbeidet kan ha.
De tre viktigste funnene er:
- Begrenset kjennskap til medvirkning i kommunen reduserer graden av involvering av brukerrepresentanter.
- Et slikt samarbeid er komplekst, noe som skaper behov for kyndige fasilitatorer.
- Kommunene ser ut til å være dårlig rustet for å få til medvirkning i tjenesteutviklingen.
Trenger bedre rutiner for brukermedvirkning
Avhandlingen viser behovet for en diskusjon på både politisk og kommunalt nivå om hvordan brukermedvirkning skal prioriteres og implementeres i utviklingen av helsetjenester.
- Samarbeidsutfordringene må tas på alvor slik hvis man vil styrke kommunens rutiner og praksis rundt brukermedvirkning, påpeker Sandvin Olsson.
Hun mener et godt samarbeid er mulig.
- Ved å ta hensyn til målet med tjenesteutviklingen, kontekstuelle faktorer, ønsket resultat og tilgjengelige ressurser, kan man finne gode måter å samarbeide på som kan gi gevinster utover det å lage en god tjeneste tilpasset målgruppens behov.