Tarekegn Abate Chamissos har nylig disputert med avhandlingen “An Exegetical Analysis of 1 Corinthians 11:17–34 in Context. The Eucharist Understanding and Practices of the Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus.”
Avhandlingen tar for seg nattverden slik den er beskrevet i Paulus' første brev til korinterne kapittel 11, vers 17–34. Den ser på betydningen av disse versene i den korintiske historiske og sosiale konteksten, og sammenligner denne med forståelsen og praksisen av nattverden i Mekane Yesus-kirken.
Mekane Yesus-kirken i Etiopia ble etablert i 1959, og er med sine over ti millioner medlemmer det mest tallrike lutherske kirkesamfunnet i verden.
Tar for seg tilgivelse og troendes enhet
Avhandlingen har to hovedtemaer, hentet fra hvert sitt vers i Paulus' første brev til korinterne. Det første handler om tilgivelse i forbindelse med å delta i nattverden "på urett vis", slik det beskrives i vers 27: “Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod.”
Det andre temaet er enhet, knyttet til frasen “uten tanke for hvilken kropp det gjelder” i vers 29: “For den som spiser og drikker uten tanke for hvilken kropp det gjelder, spiser og drikker seg selv til doms.”
Avhandlingen viser at de ulike menighetene i Mekane Yesus-kirken forholder seg til de to ovennevnte temaene på ulikt vis.
Avhandlingen viser også at det ikke er samsvar mellom betydningen av de to tekstpassasjene slik den framkommer gjennom eksegese (tekstfortolkning), og måten teksten fortolkes og praktiseres i Mekane Yesus-kirken.
Tolker teksten ulikt
En historisk-kontekstuell fortolkning av "på urett vis" forstår uttrykket som en referanse til skammelig oppførsel blant korinterne under feiringen av nattverden. Mekane Yesus-kirken derimot, tolker uttrykket som at det finnes en moralsk standard som troende må ha for å kunne motta nattverden. Denne forståelsen skygger for tilgivelsesaspektet ved nattverden.
I en kontekstuell tolkning av frasen “uten tanke for hvilken kropp det gjelder” forstås betydningen av ordet “kropp” som Jesu legeme, det vil si enheten blant troende. Selv om de troende er mange, er de ett legeme.
Mekane Yesus-kirken derimot, tolker det mer konkret som at Jesu kjøtt gis i nattverden. Nattverden blir dermed forstått som en livgivende handling. Denne forståelsen hindrer kirken i å se den enheten blant troende som er implisitt i begrepet.
Konsekvensen er at Mekane Yesus-kirken har akseptert ulik behandling av troende under feiringen av nattverden. Kirken har ikke oppfattet drivkraften i teksten til å utfordre sosiale normer, og til å se forbi etniske og språklige forskjeller.
Kan bidra til at kirken endrer praksis
Tarekegn Abate Chamissos mener forskningen hans er viktig for å informere og minne Mekane Yesus-kirken om to viktige sider ved nattverden:
- Nattverden er en gave fra vår Herre Jesus Kristus til syndere. Derfor er den et måltid for syndere, ikke for de moralsk aktverdige. Og ved å dele nattverden blir alle troende ett og forenes med Jesus Kristus, forteller han.
Han mener forskningen hans kan bidra til at kirken endrer sin forståelse av nattverden, og kommer med andre løsninger enn den todelingen av de troende som nå skjer under nattverdsfeiringen.