Disputas: Menneskerettighetsundervisning i sykepleierutdanningen
Disputas: Menneskerettighetsundervisning i sykepleierutdanningen
Elisabeth Irene Karlsen Dogan disputerte nylig med sin avhandling "Human rights education for nursing students. Introducing a human rights perspective to nutritional care in nurse education". Avhandlingens funn viser at menneskerettighetsundervisning som tar for seg studentenes egen kontekst gjorde menneskerettighetene både meningsfulle og relevante for studentene.
Elisabeth Irene Karlsen Dogan disputerte nylig med sin avhandling "Human rights education for nursing students. Introducing a human rights perspective to nutritional care in nurse education". Avhandlingens funn viser at menneskerettighetsundervisning som tar for seg studentenes egen kontekst gjorde menneskerettighetene både meningsfulle og relevante for studentene.

Systemisk endring med utgangspunkt i enkeltindividet
Et menneskerettighetsperspektiv i sykepleierutdanning er en tilnærming for å kunne møte utfordringer i helsevesenet knyttet til dobbel lojalitet, systemer og strukturer, helsepersonells rettigheter, og for å lære sykepleierstudenter å utvikle profesjonelle verdier som rettferdighet, fremme verdighet og respektere pasientenes rettigheter. Et menneskerettighetsperspektiv i pasientomsorgen «zoomer ut» fra den individuelle pasient-sykepleie-relasjonen til å undersøke systemiske spørsmål og statlig ansvar. I denne sammenheng kan et menneskerettighetsperspektiv i sykepleie utfylle og fungere parallelt med omsorgsetikk og bioetikk. Menneskerettighetsundervisning tjener på å bli kontekstualisert lokalt og i praksis. Dette styrker studenters læring om menneskerettighetsutfordringer gjennom egne erfaringer og relasjoner, og bidrar til å fremme pasienters menneskerettigheter.
Menneskerettighetsperspektivet i sykepleierutdanningen og sykepleiepraksisMenneskerettigheter er en viktig del av den daglige sykepleieutøvelsen, Målet med studien var å utforske erfaringene med innføring av et menneskerettighetsperspektiv i sykepleierutdanningen. |
![]() |
Retten til fullgod mat for beboere på sykehjem
Studien er utført i konteksten sykepleierutdanningen i Norge over temaet «retten til fullgod mat for beboere på sykehjem», et område hvor det har vært flere utfordringer i lang tid. Ved å ta i bruk en menneskerettighetsbasert tilnærming, ble et kurs om retten til mat for eldre introdusert og utviklet som kombinerte utdanning på campus og i klinisk praksis, der 1. års sykepleierstudenter hadde sin første praksisplass på et sykehjem.
Nøkkelen til studentenes læring, faglige og profesjonelle utvikling var deres relasjoner til sykehjemsbeboere, til andre studenter og gjennom sosialisering i praksisfellesskapet med veileder, sykepleiere og annet helsepersonell. I denne studien, som tok for seg læring i en daglig kontekst, ble studentene klar over at menneskerettighetene står på spill i eget land.
Fra venstre: Anne Raustøl, Elisabeth Irene Karlsen Dogan og Laura Terragni. Foto: Christine Vatnøy |
Språk om menneskerettigheter økte studentenes ansvarliggjøringBevissthet om menneskerettigheter bidro til at studentene tok |
Funnene peker på betydningen av å øke sykepleierstudenters evne til å håndtere kompleksiteten i organisasjonsstrukturene der de skal utøve sykepleie og matomsorg. Dette kan oppnås ved å inkorporere et menneskerettighetsperspektiv i sykepleierutdanningen og gjennom å støtte studentene til å dra nytte av læringsmiljøet under praksisperioden.
VID gratulerer Elisabeth Irene Karlsen Dogan med vel gjennomført disputas og en velfortjent doktorgrad!
Publisert av Erlend Hovdkinn From. Dato: 15. juni 2022.