I akademia har manglende kjønnsbalanse vanligvis handlet om en overvekt av menn. Ved VID er problemet motsatt: 75 prosent av de ansatte i undervisnings- og forskerstillinger er kvinner. Enda skjevere er kjønnsbalansen på fakultetene som huser helse- og sosialfagutdanningene.
- Vi har mange kvinner i ulike stillingskategorier ved VID. Det er kjempeflott, men det betyr også at vi ikke har så mange menn. Ved noen enheter ser vi at det særlig er lav andel menn i professor- og lederstillinger. Nå har vi fått midler til å finne ut hvorfor det er slik, i tillegg til å sette i gang en rekke tiltak rettet mot menn, slik som kvalifiseringsstipend, mentorordninger og kurs rettet mot høgskolelektorer som ønsker å søke på stipendiatstillinger, sier Gunhild Odden.
Odden er prorektor for forskning ved VID, og skal lede prosjektet sammen med seniorrådgiver i forskningsadministrasjonen, Trine Powell.
Få menn på topp i helsefag
Tildelingen er en del av Forskningsrådets BALANSE-program. Hovedmålet med programmet er å bedre kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse.
Helse- og sosialfag tiltrekker seg statistisk sett flere kvinner enn menn. Ved Fakultet for helsevitenskap ved VID blir forskjellene faktisk større jo høyere opp i stillingshierarkiet man går, med særlig få menn i professor- og lederstillinger.
- Vi mener at en bedre kjønnsbalanse på disse utdanningene vil styrke både utdanningene og forskningen tilknyttet disse. Det vil igjen gagne både samfunnet, kommende potensielle studenter og VID som institusjon, påpeker Powell og Odden i søknaden.
- Kanskje kan vi på sikt også få flere menn inn i helse- og sosialutdanningene våre? Det håper vi! sier Odden.
Skal undersøke “glasstaket” for menn
Hovedmålet med prosjektet er å utvikle og formidle kunnskap om kjønnsubalanse i helse- og sosialutdanningene, med hensikt om å øke andelen menn i undervisnings- og forskerstillinger både generelt og i første-, topp- og lederstillinger.
Delmål i prosjektet er å utforske hvorfor andelsmessig færre menn enn kvinner deltar i eksisterende kompetansehevingstiltak, og bevisstgjøre ansatte og ledere om konsekvensene av kjønnsubalanse.
Det skal også øke andelen menn i stipendiatstillinger og i kompetanseløp rettet mot kommende førstelektorer og professorer/dosenter.
- Jeg gleder meg til å gå i gang med dette spennende prosjektet. Det har vært snakket mye om at det finnes et “glasstak” som hindrer kvinner i å nå lederstillinger, nå skal vi undersøke om det finnes slike barrierer for menn, forteller Powell.
- Prosjektet åpner for mer mangfold i helse- og sosialutdanningene våre. Det kommer alle til gode, mener hun.
Prosjektet har planlagt oppstart i april i år, og vil gå fram til april 2026.