Overgangen fra videregående skole til høyere utdanning er en stor utfordring for mange som starter ved sykepleierutdanningen, med økt ansvar for egen læring og mye nytt å forholde seg til. Det blir ikke bedre av at studentene allerede første halvår blir møtt av nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi, en eksamen som er kjent for å ha høy strykprosent.
Nasjonalt strøk over 25 prosent i fjor. Resultatene ved VID Oslo var enda dårligere, med en strykprosent på over 34 prosent.
På bakgrunn av dette satte VID Oslo i høst i gang et prosjekt som skal styrke studentenes læring i emnet Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (BASP1020). Ikke minst skal strykprosenten ned: Målet er en strykprosent på under 30 på eksamenen som gjennomføres nå i desember.
Arrangerer tolv temadager
Det er emneansvarlige Nadia Alazraq og Annabel Hamre som sammen med studieleder Marta Grongstad har tatt initiativ til prosjektet, som har fått navnet «Forbedring av taktikk, didaktikk og pedagogikk for bedre resultater i anatomi, fysiologi og biokjemi».
Prosjektet har utviklet et nytt pedagogisk program kalt “temadag”, der undervisningen fokuserer på ett spesifikt tema gjennom hele dagen. Det blir gjennomført tolv slike temadager.
I programmet ønsker man å gå bort fra tradisjonelle forelesninger, og heller satse på undervisning i mindre bolker kombinert med aktiv læring i grupper.
Prosjektet har vært gjennomført i Oslo i perioden august-desember i år.
Fysisk undervisning og aktiv læring
Konkrete tiltak i programmet har vært:
- Obligatorisk oppmøte: På tvers av Oslo og Bergen er det blitt enighet om å innføre obligatorisk oppmøte i utvalgte temaer. Temaene for disse seminarene er valgt ut fra hva som vanligvis blir vektlagt på nasjonal eksamen.
- Fysisk undervisning: For å bygge et trygt læringsmiljø vil all undervisning være fysisk og foregå klassevis i aktive læringsrom hvor studentene sitter i mindre grupper (3-8 studenter).
- Studentassistenter: Studentassistenter skal brukes som medlærere på temadagene. Studentassistenter er tidligere studenter som har fått en god karakter i anatomi, fysiologi og biokjemi. De kan bruke egne erfaringer til å hjelpe førsteklassestudentene med å finne gode læringsstrategier og holde motivasjonen oppe.
- Sykepleiere som medlærere: For å fremme sammenhengen mellom teori og praksis skal det hentes inn medlærere som har klinisk erfaring med temaene det blir undervist i.
- Aktive læringsformer: I tillegg til seminarene brukes digitale læringsformer som integrerte videoer, interaktive oppgaver, selvtester og spørreforum for å gi studentene varierte måter å lære og øve på.
- Tegnebrett: På noen seminarer er det blitt innført bruk av tegnebrett som erstatning for PowerPoint-presentasjon. Læreren forklarer samtidig som hen tegner og skriver på et nettbrett som vises på storskjerm for studentene.
Spent på resultatet
Tiltakene var planlagt for høsten 2023, og er og er nå gjennomført. Evalueringen kommer i løpet av neste semester, sannsynligvis i mars eller april.
- Jeg synes prosjektet gikk bra, blant annet klarte vi å øke tilstedeværelse på seminarene. Studentene var også engasjerte! Nå er vi spent å se på resultater fra evalueringen, og på strykprosent som kommer i januar, sier Nadia Alazraq.