Bachelor i sykepleie utdanningen ved VID har fått tildeling fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) til prosjektet «Bærekraftig mobilitet i sykepleieutdanningen». Prosjektet har som mål å øke mobilitet i profesjonsutdanningen i sykepleie som et ledd i å imøtekomme regjeringens krav til at 50% av studentene velger å ta en del av sin utdanning i utlandet.
Bachelor i sykepleie utdanningen ved VID har fått tildeling fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) til prosjektet «Bærekraftig mobilitet i sykepleieutdanningen». Prosjektet har som mål å øke mobilitet i profesjonsutdanningen i sykepleie som et ledd i å imøtekomme regjeringens krav til at 50% av studentene velger å ta en del av sin utdanning i utlandet.
VID har en tydelig strategi gjennom sin strategiplan for 2018- 2028 på å øke mobiliteten i utdanningene. Ved sykepleieutdanningen har vi årlig ca 110 studenter på utveksling ved sykepleieutdanningen (2019). Dette er foreløpig langt unna regjeringens krav. Mobilitet og internasjonalisering i profesjonsutdanningen i sykepleie er viktig å prioritere da internasjonalisering i utdanningen bidrar til kunnskapsutveksling på kryss av landegrenser og er en sentral del av det å bli en global yrkesutøver i profesjonen. Studentmobilitet kan bidra til å øke internasjonale impulser og læringsmiljø og også føre til økt «soft skills» og kulturkompetanse for den enkelte person. Samtidig vektlegger vi i denne prosjektsøknaden både bærekraft og studentmedvirking knyttet til internasjonalisering. Ved VID vitenskapelige høgskole er arbeidet med miljø og bærekraft en viktig prioritering, og vi ser at dette kan knyttes til internasjonalisering i større grad enn det gjøres i dag.
Fokusområder i prosjektet
VID arbeider kontinuerlig med å sikre og utvikle høy kvalitet i utdanningene. For å lykkes med dette er vi avhengig av studentenes medvirkning, også innen internasjonalisering. For å øke studentmobiliteten har vi derfor valgt følgende fokus i dette prosjektet, gjennom vår profesjonsutdanning i sykepleie: 1) Utarbeide et Certificate in International Learning (CIL) gjennom studentmedvirkning og bærekraft, 2) Bærekraftig samarbeid med våre internasjonale partnere. Vi ønsker gjennom denne pakken å bygge videre på samarbeid vi har med våre partnere, 3) “Utveksling for alle”- øke mobilitet i deltidsutdanningen ved bachelor i sykepleie, og 4); Mobilitetsvennlig curriculum. Hensikt med fokus fire, er å inkludere internasjonaliseringen som en større del av studieprogrammet ved bachelor i sykepleie.
Økt mobilitet inn og ut
Vi har også som mål å øke innreisende studenter ved vårt institutt. Selv om dette prosjektet ikke direkte omhandler innreisende studenter er det ikke til å unngå å se at økt inn-mobilitet vil også på sikt føre til økt ut-mobilitet. Internasjonalisering hjemme, engelske emner og virtuell mobilitet, som BIP og COIL har også stor nytteverdi på internasjonaliseringen hjemme ved instituttet vårt, og kan bidra til at studenter også får lyst til å ta utvekslingsopphold ute. God kontakt med våre utenlandske partnere er også essensielt for å tilrettelegge for gode mobilitetsvinduer for våre utreisende studenter. Lærer- og ansattmobilitet eller partnerbesøk er i denne sammenheng helt nødvendig for å bedre mobilitets tilbudet til våre studenter ved bachelor i sykepleie på både heltid og deltid. Videre er arbeidet med et mobilitetsvennlig curriculum et område som trenger forbedring i vår profesjonsutdanning. Omlegging av flere emner på engelsk kan føre til mer inn-mobilitet som igjen er viktig for å øke ut-mobiliteten da det i ERASMUS avtalene er en forutsetning at vi har en gjensidig avtale om inn og ut mobilitet.
Publisert av Ulrik Thomsen. Dato: 20. november 2023.