Gå til innholdet
VID vitenskapelige høgskole
  • Studier
  • Våre campus
  • Forskning
  • Søk
  • VID vitenskapelige høgskole
  • /
  • Nyheter
  • /
  • Kan bedre lagarbeid øke faglig og sosial mestring hos elevene?
Nyheter

Kan bedre lagarbeid øke faglig og sosial mestring hos elevene?

Kan bedre lagarbeid øke faglig og sosial mestring hos elevene?

  • VID vitenskapelige høgskole
  • Nyheter
  • Kan bedre lagarbeid øke faglig og sosial mestring hos elevene?

I fire år har ansatte ved VID forsket på prosjektet «Laget rundt læreren og eleven» i Time kommune. Nylig leverte forskerne sin sluttrapport.

I fire år har ansatte ved VID forsket på prosjektet «Laget rundt læreren og eleven» i Time kommune. Nylig leverte forskerne sin sluttrapport.

gruppebilde innendørs. Alle ser i kamera.
Fra venstre: forsker II ved SIK Paulo Rocha, senterleder ved SIK og prosjektleder siste år Anne Brit Hatleskog, professor emerita ved Fakultet for helsefag og prosjektleder to første år Kirsten Jæger Fjetland, skolesjef i Time kommune Pamela Sudman og barne- og familiesjef i Time kommune Siri Svanøe Endresen.

Hvordan kan man få til et samarbeid på tvers av etater og profesjoner som fremmer sosial tilhørighet og faglig mestring hos elevene? Med dette spørsmålet søkte skolene i Time kommune om folkehelsemidler og inviterte VID til forskningssamarbeid.

I februar ble sluttrapporten levert.

Forskningen tar utgangspunkt i utviklingsprosjektet «Laget rundt læreren og eleven» i Time kommune. Her har tverrfaglige team, kalt “lag”, samarbeidet om endringer og tiltak for å skape sosial og faglig mestring hos elevene. Alle barne- og ungdomsskolene i kommunen har deltatt.

Ga gode resultater

Kjernen i den såkalte “Timemodellen” har vært de tverrfaglige lagene ved hver skole. Lagene har utviklet tiltak til det beste for elevene sammen med lærere, elever og foreldre.

Økte ressurser til skolehelsetjenesten og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har vært et annet viktig virkemiddel. De ekstra timene ble både brukt i lagenes arbeid og i elevenes skolehverdag.

Rapporten viser at:

1. Lagene opplevde at de samarbeidet i et trygt og dialogisk miljø.

2. Lagene har utviklet seg fra å ha fokus på enkeltsaker (rødt nivå) til i større grad å fokusere på forebyggende tiltak for enkeltelever og grupper (gult nivå) og helsefremmende tiltak for alle elever/grupper av elever (grønt nivå).

3. Lagene har i økende grad bidratt til strukturer for samarbeid på systemnivå.

4. Lagene har bidratt med kompetansehevende tiltak for lærere.

5. Både økte ressurser til PPT og helsesykepleieres tilstedeværelse i tverrfaglige samarbeid har bidratt til lærerens arbeid med elevers faglige og sosiale mestring.

6. Det har blitt utviklet tiltak for elevene på et forebyggende og helsefremmende systemnivå.

Både ansatte og studenter har bidratt

Forskerne på prosjektet har vært forankret i forskningsgruppen Medborgerskap (nå CitVul) ved Fakultet for helsevitenskap. I første runde deltok professor Kirsten Jæger Fjetland (prosjektleder 2019 – 2021), professor Kristina Areskoug Josefsson (2020 - 2022), høyskolelektor Miriam Dubland Vikman (2021-2022) og førsteamanuensis Anne Katrine Folkman (2019 – 2022, prosjektleder 2021-2022).

Senter for interkulturell kommunikasjon (SIK) overtok ledelsen av prosjektet høsten 2022. Senterleder Anne Brit Hatleskog har vært prosjektleder, og har sammen med forsker II Paulo Rocha og professor emerita Kirsten Jæger Fjetland sluttført prosjektet.

Fem masterstudenter fra masterprogrammet i medborgerskap og samhandling har også bidratt.

Du kan lese hele rapporten her

Publisert av Kjersti Busterud. Dato: 16. februar 2024.

VID vitenskapelige høgskole

Kontakt

Kontakt oss

Spørsmål og svar

Ansatte

Presse og media

VID

Om VID

Misjons- og diakoniarkivet

Samfunnsbidrag

Studierelatert

Våre studier

Utveksling

Utvekslingsmuligheter

Opptak

Aktuelt

Nyheter

Arrangementer

Campusutvikling

Ledige stillinger

Nyhetsbrev

For deg

For studenter

For eksterne

Personvern og GDPR

Tilgjengelighetserklæring

Følg oss på sosiale medier

Facebook
X
Instagram
Youtube
Linkedin
TikTok
  • Studier
  • Våre campus
  • Forskning
  • Min side
  • Student
    • Canvas
    • TimeEdit
    • Inspera
  • Opptak
  • Alumni
  • Bibliotek
    • Bergen
    • Oslo
    • Stavanger
  • Internasjonalt
  • Om VID
    • Kontakt oss
    • Presse og media
    • Utleie av lokaler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.