Hvordan kan man få til et samarbeid på tvers av etater og profesjoner som fremmer sosial tilhørighet og faglig mestring hos elevene? Med dette spørsmålet søkte skolene i Time kommune om folkehelsemidler og inviterte VID til forskningssamarbeid.
I februar ble sluttrapporten levert.
Forskningen tar utgangspunkt i utviklingsprosjektet «Laget rundt læreren og eleven» i Time kommune. Her har tverrfaglige team, kalt “lag”, samarbeidet om endringer og tiltak for å skape sosial og faglig mestring hos elevene. Alle barne- og ungdomsskolene i kommunen har deltatt.
Ga gode resultater
Kjernen i den såkalte “Timemodellen” har vært de tverrfaglige lagene ved hver skole. Lagene har utviklet tiltak til det beste for elevene sammen med lærere, elever og foreldre.
Økte ressurser til skolehelsetjenesten og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har vært et annet viktig virkemiddel. De ekstra timene ble både brukt i lagenes arbeid og i elevenes skolehverdag.
Rapporten viser at:
1. Lagene opplevde at de samarbeidet i et trygt og dialogisk miljø.
2. Lagene har utviklet seg fra å ha fokus på enkeltsaker (rødt nivå) til i større grad å fokusere på forebyggende tiltak for enkeltelever og grupper (gult nivå) og helsefremmende tiltak for alle elever/grupper av elever (grønt nivå).
3. Lagene har i økende grad bidratt til strukturer for samarbeid på systemnivå.
4. Lagene har bidratt med kompetansehevende tiltak for lærere.
5. Både økte ressurser til PPT og helsesykepleieres tilstedeværelse i tverrfaglige samarbeid har bidratt til lærerens arbeid med elevers faglige og sosiale mestring.
6. Det har blitt utviklet tiltak for elevene på et forebyggende og helsefremmende systemnivå.
Både ansatte og studenter har bidratt
Forskerne på prosjektet har vært forankret i forskningsgruppen Medborgerskap (nå CitVul) ved Fakultet for helsevitenskap. I første runde deltok professor Kirsten Jæger Fjetland (prosjektleder 2019 – 2021), professor Kristina Areskoug Josefsson (2020 - 2022), høyskolelektor Miriam Dubland Vikman (2021-2022) og førsteamanuensis Anne Katrine Folkman (2019 – 2022, prosjektleder 2021-2022).
Senter for interkulturell kommunikasjon (SIK) overtok ledelsen av prosjektet høsten 2022. Senterleder Anne Brit Hatleskog har vært prosjektleder, og har sammen med forsker II Paulo Rocha og professor emerita Kirsten Jæger Fjetland sluttført prosjektet.
Fem masterstudenter fra masterprogrammet i medborgerskap og samhandling har også bidratt.
Du kan lese hele rapporten her