– Forskningsprosjektet viser at ideelle velferdsorganisasjoner bidrar med fire typer merverdi: Funksjonell, altruistisk, emosjonell og sosial, forteller Gry Espedal ved Senter for verdibasert ledelse og innovasjon ved VID.
Hun leder SMI-prosjektet, som har forsket på ideelle velferdsorganisasjoners særtrekk, merverdi og impact. Prosjektet startet opp i 2021.
– Ideelle velferdsaktører har de senere årene fått mer oppmerksomhet i offentlige utvalg og rapporter. Det har vært en økt interesse for å inkludere ideelle velferdsaktører i utviklingen av de offentlige velferdstjenestene. Samtidig opplever organisasjonene utfordringer med styring, økonomi og hvilke regler og vilkår som gjelder for dem, forteller hun.
De viktigste forskningsfunnene
Funnene fra forskningsprosjektet er oppsummert i en rapport, som vil bli presentert på et framleggingsseminar 21. mai.
Rapporten viser hvordan de ideelle aktørene bidrar med både funksjonell, altruistisk, emosjonell og sosial merverdi.
Merverdi handler kort forklart om at tjenestene fra disse organisasjonene oppleves å tilføre noe mer enn offentlige eller private tjenester.
Funksjonell merverdi: Studien viser at offentlige bestillere får mer velferd igjen for hver krone når pengene går til ideelle i stedet for kommersielle, fordi eierne ikke tar utbytte.
Samtidig står ideelle velferdsleverandører friere enn de offentlige, fordi de er mindre bundet av offentlig byråkrati. Det kan gjøre dem raskere, mer tilpasningsdyktige og innovative, og ansatte og frivillige har mer fleksible strukturer å forholde seg til.
Altruistisk merverdi: Ideelle organisasjoner jobber ofte mer for fellesskapets beste enn kommersielle aktører. De ideelle er til for å hjelpe mennesker på ulike vis. Deres lange historie gir også merverdi, fordi den skaper tillit hos både brukere, pasienter og offentlige myndigheter.
Emosjonell merverdi: Fordi ideelle ofte bygger sine tjenester på sosiale, kulturelle og religiøse verdier, har de et større potensial til å skape følelsesmessige bånd med brukere og pasienter enn kommersielle og offentlige aktører.
Sosial merverdi: Ideelle organisasjoner kan lettere knytte mennesker sammen i sosiale nettverk. Det er fordi de ofte tar utgangspunkt i lokale behov og har god forankring i nærmiljøet gjennom frivillige og ildsjeler.
Hvis en ideell organisasjon har et godt omdømme, kan det bidra til at en bruker får en sterkere posisjon i sitt sosiale nettverk. Det å få hjelp fra en ideell organisasjon, i stedet for en offentlig eller kommersiell, kan også gjøre det lettere å komme inn på arbeidsmarkedet.
Ønsker tydeligere profil hos de ideelle
Espedal påpeker at ideelle velferdsorganisasjoner har utfordringer med å få vist fram sin merverdi i anbuds- og tilskuddsordninger.
– Studien viser at bestillere og tildelere ønsker en tydeligere profil fra ideelle velferdsorganisasjoner, sier hun.
Bestillere ønsker at ideelle organisasjoners innovasjonskraft skal fremheves, sammen med synliggjøring av bruk av frivillige. De ønsker også at de ideelle i større grad skal fremheve hvordan de legger til rette for sosiale nettverk for brukere som faller utenfor.
I tillegg ønsker de at ideelle velferdsorganisasjoner skal fremheve hvordan de emosjonelt arbeider for å gi brukere håp, egenverd og bedre helse.
– Det er ønskelig med et videre samarbeid mellom det offentlige og de ideelle, hvor de ideelle viser hvordan de fornyer seg og hvordan de kan bidra til å fornye velferdstjenester, påpeker hun.
Du kan lese hele rapporten her