Hvert år lyser NAV ut forskningsmidler til prosjekter som kan belyse ulike sider av tjenestene ved NAV-kontorene. VID var i år en av seks som fikk tilslag på sitt prosjektforslag.
Prosjektet har fått tittelen «Individuell plan – papirdrage eller nyttig verktøy?».
– Det er krevende å jobbe med samarbeid mellom tjenester, og det er lite kunnskap om hvordan og i hvilket omfang NAV tar i bruk «individuell plan». Målet med individuell plan er nettopp å bidra til koordinering mellom tjenestene, forteller Heidi Moen Gjersøe. Hun er professor ved Fakultet for sosialvitenskap og leder prosjektet.
Hvordan fungerer individuell plan?
Individuell plan skal sikre at personer med behov for langvarige og koordinerte helse- og sosialtjenester får et individuelt tilpasset og helhetlig tjenestetilbud.
– I prosjektet skal forskerne intervjue brukere og ansatte i NAV, og sende et spørreskjema til ansatte. I tillegg skal de arrangere dialogkonferanse med dem som vil ta forskningen i bruk. Dette inkluderer ansatte i NAV-kontor, andre aktører i forvaltningen og interesseorganisasjoner, forteller Moen Gjersøe.
Målet er å undersøke hvordan koordineringen og brukermedvirkningen fungerer for tjenestemottakere i NAV.
– Prosjektet vil gi kunnskap om både barrierer og gode praksiser i NAVs arbeid med planverktøyet når de skal gi tjenester til brukere med sammensatte sosiale og helsemessige utfordringer, sier hun.
Fem VID-ansatte i prosjektgruppen
Prosjektet vil gå over to år, med oppstart i oktober 2024. Alle prosjektdeltakerne er ansatt ved Fakultet for sosialvitenskap. Foruten prosjektleder Heidi Moen Gjersøe består prosjektgruppen av Janne Kristin Tangen, Tor Slettebø, Turid Misje og Inger Therese Øvrum.
Prosjektet har i tillegg en ressursgruppe bestående av Anne Margrethe Sønneland, Cicilie Fagerlid og Erik Skjeggestad.
På NAVs nettside kan du lese mer om hvilke prosjekter som nå har fått midler