Søknad registrert etter 1. mars blir ikke saksbehandlet.
Generelle krav
- Søkere må fylle 25 år eller mer i opptaksåret.
- Søkere har ikke generell studiekompetanse.
- Søkere må dokumentere minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis. Det blir lagt vekt på type stilling, ansvarsområde og variasjon i yrkespraksis. Videre kan ulønnet arbeid og organisasjonsarbeid med relevans til studiet vektlegges.
- Sykepleie, vernepleie og sosialt arbeid krever at søker har bestått spesifikke fag. Dette er absolutte krav og gjelder alle som søker på disse studiene. Les mer under «Studiespesifikke krav».
- Søkere må dokumentere kunnskaper i norsk og engelsk på et nivå som tilsvarer kravene til generell studiekompetanse. Til studier som ikke har studiespesifikke fagkrav, kan det gis dispensasjon for norsk og/eller engelsk dersom en helthetsvurdering av søknaden viser at søker har tilsvarende kompetanse.
- Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk tilsvarende kravene i forskrift av 6. januar 2017 nr. 13 om opptak til høgre utdanning § 2-1 og § 2-2.
- Søker må i en egenerklæring på maksimalt 1 side gjøre rede for motivasjon for studiet, egen oppfatning av hva de tror studiet vil kreve av dem og hvordan de mener å kunne gjennomføre studiet.
Studiespesifikke krav
De følgende fagkravene er absolutte og gjelder alle som søker på disse studieprogrammene.
Bachelor i sykepleie
Det vil komme endringer på realkompetanseregler for sykepleie som gjelder fra 2025
Alle søkere må dokumentere:
• faget norsk (393 årstimer, hovedmål, sidemål og muntlig) med karakteren 3 eller bedre.
• faget matematikk (224 årstimer) med karakteren 3 eller bedre.
Søker dekker karakterkravet i matematikk hvis ett av følgende programfag er bestått: S1, S2, R1 eller R2.
Bachelor i vernepleie
Alle søkere må dokumentere matematikk tatt på nivå med generell studiekompetanse (224 timer eller tilsvarende).
Bachelor i sosialt arbeid
Alle søkere må dokumentere norsk på nivå med kravet til generell studiekompetanse (393 årstimer eller tilsvarende).
Referanser