Konfluent pedagogikk er en prosessorientert lærings- og utviklingspedagogikk. Her vektlegger man å knytte sammen (konfluere) de ulike enkeltprosesser som er tilstede i en personlig læringsprosess. Dette gjelder særlig de intellektuelle, emosjonelle og psykomotoriske aspekter. Det blir følgelig et viktig mål å bli i stand til å oppleve og erfare hvordan disse prosesser er virksomme i personens eget lærings- og utviklingsarbeid.
En integrering av disse prosesser anses som en forutsetning for personens videre arbeid mot det som er personens mål for sitt utviklings- og oppdagelses arbeid.
Pionerene
Pionerene innen konfluent pedagogikk er George og Judith Brown. Konfluent pedagogikk er sterkt påvirket av humanistisk pedagogikk og psykologi, fenomenologi og eksistensialisme. Browns møte med gestaltterapi ble avgjørende for deres arbeid med konfluent pedagogikk. Flere av prinsippene og arbeidsmåtene fra gestaltterapi ble bearbeidet og tilpasset undervisning og pedagogikk. Konfluent pedagogikk ble gjort til universitetsfag i 1968 og etter hvert anvendt i undervisning på alle nivåer, i ulike profesjonsfag, veiledning og organisasjonsutvikling. På midten av 1970 tallet ble konfluent pedagogikk introdusert i Norge av Nils Magnar Grendstad. Hans bok Å lære er å oppdage er sentral i denne sammenheng.
Arbeidsmetodene
Arbeidsmetodene er ofte eksperimenterende og kreative. Det faglige stoffet skal helst presenteres slik at studenten kjenner seg utfordret og derigjennom motiveres til selv å arbeide for å finne svar. Å oppdage noe nytt eller få bekreftet eller eventuelt avkreftet en subjektiv antakelse krever at man trener opp sin oppmerksomhet, utvider bevissthetens spennvidde og når utover de ofte vanemessige måtene vi ser oss selv og andre på. Prinsippet Å lære er å oppdage er sentralt. Å oppdage er en helt ut subjektiv prosess. Andre kan peke på ting, gjøre meg oppmerksom på forhold de mener er viktige for meg. Men de kan ikke oppdage det for meg. Det er det bare jeg som kan gjøre.
Eksperimenterende i denne sammenheng handler om å forsøke noe, prøve noe ut der hensikten er å se om man kan oppdage noe nytt eller få bekreftet eller avkreftet en subjektiv antakelse. Eksperiment betyr at man iscenesetter en utprøving av alternative innfallsvinkler, tanker, løsninger og fremgangsmåter i forhold til det som er tema for undervisningen eller veiledningssamtalen. Erfaringsmessig ender denne utprøving ofte opp med ny og utvidet forståelse og innsikt for både pedagog og student.
Ressursfrigjøring
Konfluent pedagogikk har som utgangspunkt at mennesket bærer i seg uante ressurser. Gjennom undervisning og veiledning får vi hjelp til å frigjøre stadig mer av sine ressurser og til å bruke dem til det beste for seg selv, sine medmennesker og det samfunn vi lever i. Hvert menneske skal møtes med respekt og gis mulighet for å utvikle seg og sin særegenhet. I tillegg vektlegges dialogen mellom lærer og student og studentene i mellom. Her er dialogen en meget viktig arbeidsmetode, uttrykket det flerstemmige klasserom er betegnende i denne sammenheng.