For å ta i bruk ALP må praksissted-administrator ha mottatt en invitasjon på epost fra undervisningsinstitusjon. Merk: Alle som inviteres til ALP må bruke lenken i eposten og logge inn via ID-porten i løpet av 14 dager, ellers går invitasjonen ut.
En praksissted-administrators oppgaver:
1. Legge inn/oppdatere opplysninger om praksisstedet
Når du har logget på ALP, klikker du på Min organisasjon i menyen. Velg fanen Avdelingsoversikt. Klikk på ønsket praksissted. Nå får du opp en profilside som viser informasjoene som er registrert på praksisstedet. Klikk på Endre. Nå kan du legge til/endre bilde av praksisstedet. Skrive en generell beskrivelse av praksisstedet. Legge inn krav til studenter. For å lagre endringene - Klikk Lagre. Merk: Det du legger inn her vises for ansatte og studenter på utdanningsinstitusjonene i ALP hvis de går inn på praksisstedprofilen.
2. Invitere inn andre brukere, som praksissted-koordinatorer og veiledere.
Logg inn i ALP. Velg Min organisasjon i fanen Kollega (sjekk først om personen allerede ligger i listen over brukere). Hvis personen ikke ligger i listen, klikk på Inviter ny bruker. Legg inn navn og epost. Hak av for Inviter med fødselsnummer og registrer dette (gir bruker direkte tilgang). Har du ikke fødselsnummer må brukeren selv registrere dette før ALP kan bruks. Det gjøres ved førstegangs innlogging (via invitasjon på epost).
3. Brukeradministrasjon, endre tilgang/rettigheter Se her
4. Legg inn opplysninger om deg selv Se her
5. Hente ut liste med studentinformasjon
Listen åpnes i Excel. Gå til Data i menylinjen - Trykk på kolonne A slik at den er uthevet - og på Tekst til kolonner - Bruk Data med skilletegn, trykk Neste - huk av for Komma og trykk Fullfør.
En administrator kan også inneha rolle som koordinator.