Student sitter på et bibliotek og studerer på en iPad

Familieterapi og systemisk praksis - masterpåbygg

Masterpåbygg | Master | Deltid | 2 år

Student sitter på et bibliotek og studerer på en iPad

Har du en videreutdanning i familieterapi og systemisk praksis og ønsker å ta en mastergrad, kan du søke om opptak til 3. og 4. studieår.

Masterpåbygg er på deltid og en del av masterstudiet i familieterapi og systemisk praksis.

Om studiet

  • Søknadstart 1. februar 2024
    Søknadsfrist 15. april 2024
    Oppstart 23. september 2024
    Studiepoeng 60
    Støttes av lånekassen Ja
    Studiets lengde 2 år
    Undervisningsspråk Norsk
    Pris
    • Semesteravgift NOK 690
    • Kopiavgift/studentråd NOK 320
    • Studieavgift NOK 20000
    • Administrasjonsgebyr NOK 39
    • Totalt per semester NOK 21049
    Opptakskrav og poeng

    Opptakskrav Oslo

    Gjennomført videreutdanning i familieterapi og systemisk praksis ved VID vitenskapelig høyskole (eller tidligere Diakonhjemmets høyskole etter 2003), eller annen tilsvarende videreutdanning fra annen utdanningsinstitusjon med 60 studiepoeng. Søkere fra VID vitenskapelige høyskole eller tidligere Diakonhjemmets høyskole prioriteres foran søkere fra andre utdanningsinstitusjoner.

    I tillegg gjelder de samme opptaks- og rangeringskriteriene som til hele masterløpet.

    Poenggrenser

    Studieretning systemisk praksis: 20,00 poeng - suppleringsopptak 2024

    Studieretning par- og familieterapi: Alle kvalifiserte - suppleringsopptak 2024

    Dokumentasjonskrav

    Følgende må lastes opp i søknadsweb når du søker:

    Søkere med utenlandsk utdanning må dokumentere at de oppfyller krav til norsk- og engelskkunnskaper i Forskrift om opptak til høgre utdanning (For-2017-01-06-13).

    Fra høsten 2020 vil ny studieplan, gjeldende fra høst 2018, ligge til grunn for opptak på 3. studieår.

Spørsmål og svar

  • Hvem er studiet for?

    Masterstudiet i familieterapi er for profesjonsutøvere som arbeider med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, familier og grupper innen familievern, barnevern, nav, psykisk helsevern, rusfeltet, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner, veiledning i ulike sammenhenger og personal- og organisasjonsarbeid.

  • Hvorfor velge en master i familieterapi og systemisk praksis?

    På VIDs masterprogram i familieterapi og systemisk praksis får du:

    • tett oppfølging av lærere og veiledere.
    • et stimulerende og tverrfaglig studiemiljø
    • tett samarbeid med praksisfeltet
    • utdanning med sentral posisjon i fagfeltet
    • etterspurt kompetanse
  • Hvordan er studiet lagt opp?

    Studiet går over 2 år med 2 samlinger per semester, til sammen 8 samlinger. Du må velge mellom følgende to studieretninger på 3. og 4. studieår: studiekode MAFAM 4032 for studieretning "systemisk praksis" eller MAFAM 4033 for studieretning "par- og familieterapi".

    Studieuker høst 2024

    Uke 39 og 48

    Studieuker vår 2025

    Uke 6 og 21

    Studiet er delt inn i to studieretninger - du velger én

    Når du søker om opptak må du velge en av to studieretninger: systemisk praksis eller par- og familieterapi. Valg av studieretning er knyttet til studentenes egen praksis i studietiden, det vil si at praksisen du skal ha i studietiden må oppfylle krav til innhold i valgte studieretning.

    Studieretning 1: Systemisk praksis

    Praksis foregår i ulike typer arbeid som rådgivning og veiledning, gruppeledelse, teamarbeid, nettverksarbeid, organisasjonsarbeid, pedagogisk arbeid, kompetanseutvikling og ulike former for krisehåndtering, støttesamtaler, tilrettelegging, bistand- og pårørendearbeid, med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, foreldre, familier og grupper.

    Studieretning 2: Par- og familieterapi

    Praksis foregår i terapi og terapeutisk arbeid med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, foreldre, familier og grupper.

  • Hva vil det si at studiet er en klinisk profesjonsbasert master?

    Mastergraden er et profesjonsbasert studium, og er utformet for studenter med en bachelorgrad i helse-, sosialfaglige- og pedagogiske studier, eller lignende utdanning. Studiet har tette bånd til studentenes egen yrkespraksis før og under studiet. Det er et krav at studentene har praksis og veiledning gjennom hele studiet.

  • Hva lærer jeg på studiet?

    Gjennom arbeid i masterstudiet skal studenten blant annet tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som gjør at studentene etter endt utdanning har følgende som nevnt under hver studieretning.

  • Studieretningen systemisk praksis

    Systemisk praksis er en studieretning som gir deg

    • utdypet kunnskap innenfor systemisk praksis med spesialisert innsikt i fagets grunnlagsforståelse, verdigrunnlag og faglige tilnærminger
    • inngående kjennskap til fagområdets litteratur og forskning og kan orientere seg i denne, både nasjonalt og internasjonalt
    • gode evner til å analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i studiets grunnlagsforståelse og innta en kritisk tilnærming med vekt på etikk, verdier og relasjoner i systemisk profesjonell praksis
    • gode samarbeids- og kommunikasjonsevner med bevissthet omkring maktforhold, strukturer og diskurser i samfunnet som påvirker menneskers livssituasjon
    • gode evner til å arbeide selvstendig i komplekse sammenhenger med ulike problemstillinger med flere parter, nettverk og større systemer involvert
    • mulighet til selvstendig gjennomføring av avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
    • gode evner til å utøve systemisk praksis på en reflektert, allsidig og innsiktsfull måte og ha utviklet høy grad av sensitivitet og selvrefleksivitet i møte med andre mennesker og systemer i utøvelsen av profesjonell praksis
    • mulighet til å bidra til nytenkning, fagutvikling og forskning i samarbeid med ulike faggrupper, praksisfelt og brukere
  • Studieretningen par- og familieterapi

    Par- og familieterapi er en studieretning som gir deg

    • utdypet kunnskap innenfor systemisk par- og familieterapi med spesialisert innsikt i fagets grunnlagsforståelse, verdigrunnlag og faglige tilnærminger
    • avansert kunnskap om helsefremmende perspektiver i par- og familieterapi
    • gode evner til å analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i familieterapiens grunnlagsforståelse og innta en kritisk tilnærming med vekt på etikk, verdier og relasjoner i profesjonell praksis
    • gode evner til å anvende spesialisert kunnskap om barn og familier som en integrert del av et terapeutisk repertoar
    • gode evner til å arbeide selvstendig i komplekse sammenhenger med ulike problemstillinger med en eller flere familiemedlemmer og nettverk involvert
    • mulighet til selvstendig gjennomføring av avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
    • bred innsikt til å utøve par- og familieterapi på en reflektert og allsidig måte med høyt utviklet grad av sensitivitet og selvrefleksivitet i møte med mennesker
    • gjennomføringsevne til selvstendige forsknings- og utviklingsarbeid og formidle resultater fra dette i ulike sammenhenger og overfor ulike målgrupper nasjonalt og internasjonalt
  • Hvordan er praksisdelen av studiet?

    Studentene er i relevant arbeidspraksis som samsvarer med valgt studieretning.

    I praksis arbeider studentene med familier, enkeltpersoner og/eller systemer innen terapi og samhandling. Dette kan skje enten på deres nåværende arbeidsplass eller ved å hospitere.

    Praksisen er en del av studiet og innebærer at studentene tar ansvar for å planlegge og gjennomføre profesjonelt arbeid basert på det de har lært tidligere.

    Studentene jobber totalt 320 timer i praksisperioden mellom samlingene. Disse timene er jevnt fordelt gjennom hele studiet, med 40 timer praksis per semester.

  • Hva kan jeg jobbe som etter fullført masterstudie?

    Etter å ha fullført dette studiet, vil du være kvalifisert for stillinger innenfor barnevern, familievern, psykisk helsevern, NAV, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner som krever høyere utdanning. Du vil kunne arbeide med terapi sammen med barn, unge, enkeltpersoner, par og familier. Det er også muligheter for stillinger innen veiledning, personal- og organisasjonsarbeid, veiledning av profesjonsutøvere og i tverrfaglig samarbeid.

    Dette studiet gir også muligheten til å undervise innenfor systemisk familieterapi, systemisk praksis og veiledning.

    Når du har fullført og bestått mastergradseksamen, vil du også kunne søke opptak til ph.d.-studier.

Les mer

Master i familieterapi og systemisk praksis

Jobber du med mennesker og ønsker å utvide din kompetanse på områder som par- og familieterapi, relasjonsarbeid, nettverksarbeid, veiledning eller krisehåndtering?

Spørsmål og svar

  • Hvem er studiet for?

    Masterstudiet i familieterapi er for profesjonsutøvere som arbeider med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, familier og grupper innen familievern, barnevern, nav, psykisk helsevern, rusfeltet, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner, veiledning i ulike sammenhenger og personal- og organisasjonsarbeid.

  • Hvorfor velge en master i familieterapi og systemisk praksis?

    På VIDs masterprogram i familieterapi og systemisk praksis får du:

    • tett oppfølging av lærere og veiledere.
    • et stimulerende og tverrfaglig studiemiljø
    • tett samarbeid med praksisfeltet
    • utdanning med sentral posisjon i fagfeltet
    • etterspurt kompetanse
  • Hvordan er studiet lagt opp?

    Studiet går over 2 år med 2 samlinger per semester, til sammen 8 samlinger. Du må velge mellom følgende to studieretninger på 3. og 4. studieår: studiekode MAFAM 4032 for studieretning "systemisk praksis" eller MAFAM 4033 for studieretning "par- og familieterapi".

    Studieuker høst 2024

    Uke 39 og 48

    Studieuker vår 2025

    Uke 6 og 21

    Studiet er delt inn i to studieretninger - du velger én

    Når du søker om opptak må du velge en av to studieretninger: systemisk praksis eller par- og familieterapi. Valg av studieretning er knyttet til studentenes egen praksis i studietiden, det vil si at praksisen du skal ha i studietiden må oppfylle krav til innhold i valgte studieretning.

    Studieretning 1: Systemisk praksis

    Praksis foregår i ulike typer arbeid som rådgivning og veiledning, gruppeledelse, teamarbeid, nettverksarbeid, organisasjonsarbeid, pedagogisk arbeid, kompetanseutvikling og ulike former for krisehåndtering, støttesamtaler, tilrettelegging, bistand- og pårørendearbeid, med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, foreldre, familier og grupper.

    Studieretning 2: Par- og familieterapi

    Praksis foregår i terapi og terapeutisk arbeid med barn, unge, eldre, enkeltpersoner, par, foreldre, familier og grupper.

  • Hva vil det si at studiet er en klinisk profesjonsbasert master?

    Mastergraden er et profesjonsbasert studium, og er utformet for studenter med en bachelorgrad i helse-, sosialfaglige- og pedagogiske studier, eller lignende utdanning. Studiet har tette bånd til studentenes egen yrkespraksis før og under studiet. Det er et krav at studentene har praksis og veiledning gjennom hele studiet.

  • Hva lærer jeg på studiet?

    Gjennom arbeid i masterstudiet skal studenten blant annet tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som gjør at studentene etter endt utdanning har følgende som nevnt under hver studieretning.

  • Studieretningen systemisk praksis

    Systemisk praksis er en studieretning som gir deg

    • utdypet kunnskap innenfor systemisk praksis med spesialisert innsikt i fagets grunnlagsforståelse, verdigrunnlag og faglige tilnærminger
    • inngående kjennskap til fagområdets litteratur og forskning og kan orientere seg i denne, både nasjonalt og internasjonalt
    • gode evner til å analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i studiets grunnlagsforståelse og innta en kritisk tilnærming med vekt på etikk, verdier og relasjoner i systemisk profesjonell praksis
    • gode samarbeids- og kommunikasjonsevner med bevissthet omkring maktforhold, strukturer og diskurser i samfunnet som påvirker menneskers livssituasjon
    • gode evner til å arbeide selvstendig i komplekse sammenhenger med ulike problemstillinger med flere parter, nettverk og større systemer involvert
    • mulighet til selvstendig gjennomføring av avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
    • gode evner til å utøve systemisk praksis på en reflektert, allsidig og innsiktsfull måte og ha utviklet høy grad av sensitivitet og selvrefleksivitet i møte med andre mennesker og systemer i utøvelsen av profesjonell praksis
    • mulighet til å bidra til nytenkning, fagutvikling og forskning i samarbeid med ulike faggrupper, praksisfelt og brukere
  • Studieretningen par- og familieterapi

    Par- og familieterapi er en studieretning som gir deg

    • utdypet kunnskap innenfor systemisk par- og familieterapi med spesialisert innsikt i fagets grunnlagsforståelse, verdigrunnlag og faglige tilnærminger
    • avansert kunnskap om helsefremmende perspektiver i par- og familieterapi
    • gode evner til å analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i familieterapiens grunnlagsforståelse og innta en kritisk tilnærming med vekt på etikk, verdier og relasjoner i profesjonell praksis
    • gode evner til å anvende spesialisert kunnskap om barn og familier som en integrert del av et terapeutisk repertoar
    • gode evner til å arbeide selvstendig i komplekse sammenhenger med ulike problemstillinger med en eller flere familiemedlemmer og nettverk involvert
    • mulighet til selvstendig gjennomføring av avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
    • bred innsikt til å utøve par- og familieterapi på en reflektert og allsidig måte med høyt utviklet grad av sensitivitet og selvrefleksivitet i møte med mennesker
    • gjennomføringsevne til selvstendige forsknings- og utviklingsarbeid og formidle resultater fra dette i ulike sammenhenger og overfor ulike målgrupper nasjonalt og internasjonalt
  • Hvordan er praksisdelen av studiet?

    Studentene er i relevant arbeidspraksis som samsvarer med valgt studieretning.

    I praksis arbeider studentene med familier, enkeltpersoner og/eller systemer innen terapi og samhandling. Dette kan skje enten på deres nåværende arbeidsplass eller ved å hospitere.

    Praksisen er en del av studiet og innebærer at studentene tar ansvar for å planlegge og gjennomføre profesjonelt arbeid basert på det de har lært tidligere.

    Studentene jobber totalt 320 timer i praksisperioden mellom samlingene. Disse timene er jevnt fordelt gjennom hele studiet, med 40 timer praksis per semester.

  • Hva kan jeg jobbe som etter fullført masterstudie?

    Etter å ha fullført dette studiet, vil du være kvalifisert for stillinger innenfor barnevern, familievern, psykisk helsevern, NAV, pedagogiske institusjoner og helseinstitusjoner som krever høyere utdanning. Du vil kunne arbeide med terapi sammen med barn, unge, enkeltpersoner, par og familier. Det er også muligheter for stillinger innen veiledning, personal- og organisasjonsarbeid, veiledning av profesjonsutøvere og i tverrfaglig samarbeid.

    Dette studiet gir også muligheten til å undervise innenfor systemisk familieterapi, systemisk praksis og veiledning.

    Når du har fullført og bestått mastergradseksamen, vil du også kunne søke opptak til ph.d.-studier.

Halvor de Flon

Programansvarlig

Halvor de Flon

førstelektor og studieleder for familieterapi og systemisk praksis

halvor.flon@vid.no

Monica Dahle Darvik

Programansvarlig

Monica Dahle Darvik

rådgiver

monica.darvik@vid.no

Emneliste

  • MAFAM5060 Vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk, 15 stp.
  • MAFAM5070 Personlig og profesjonell utvikling, 10 stp.
  • MAFAM6010 Masteroppgave, 30 stp.
  • MAFAM5080 Personlig og profesjonell utvikling, 5 stp.