Pastoral lederutvikling (PLU) tar utgangspunkt i prestens ansvar som strategisk og åndelig leder i og av menigheten. PLU gir perspektiver på pastorale lederroller og hvordan disse utfoldes i praksis ved å ta opp relevante perspektiver i pastoralteologi og ekklesiologi samt organisasjons- og ledelsesfaglige perspektiver med vekt på verdier, endring og ledelse i praksis. Studiet tematiserer endringsprosessene i folkekirken.
Ledelse er det gjennomgående temaet i hele emnet, som utruster prester og proster med økt innsikt i egen lederrolle. PLU bygger på forståelsen av ledelse som et komplekst personlig og organisatorisk fenomen hvor det legges til rette for at studentene skal utvikle sin fortolknings-, refleksjons- og handlingskompetanse.
PLU har som mål å styrke og utvikle prestene som utøvere av strategisk og åndelig ledelse. Utdanningen skal bidra til personlig og faglig vekst samt gi økt innsikt og trygghet i den pastorale lederrollen. Studiet retter seg mot menighetsprester som ønsker å utvikle ledelseskompetanse, inkludert proster og sokneprester med formalisert ledelsesansvar. Kunnskapsutviklingen i studiet skjer gjennom innsikter fra nyere forskning, deltakernes praksiserfaringer samt felles og individuell refleksjon. Det teoretiske tilfanget sammenholder et verdibasert og praksisorientert perspektiv på ledelse med teori som er særlig relevant for kirke og menighet som ekklesiologisk kontekst.
Studiet tar for seg ledelse som forvaltning av verdier og ordninger. Samtidig forstås ledelse som en personlig preget praksis. Ut over studiets vektlegging av prestens rolle og identitet, har PLU en tydelig vekt på kontekster som rammer inn pastoral ledelse. Innretningen i studiet er derfor også mot samhandling og teologiske og organisatoriske perspektiver på ledelse i folkekirkekonteksten. Særlig oppmerksomhet vies sammenhenger mellom ledelsespraksis, egen tro og identitet, og det å utøve ledelse i endringsprosesser i kirke og samfunn. Refleksjonen over ekklesiologi og presterolle vil, i tillegg til generelle og overordnede problemstillinger, også bli knyttet til refleksjon over egen praksis og lederatferd i møte med andre. Studentene arbeider med ulike fokusområder for pastoral ledelse, eksempelvis samarbeid om gudstjeneste, forkynnelse, menighetsrådsarbeidet, samarbeidet i staben og med frivillige. Emnet har en innretning mot samhandling både med ansatte og frivillige. Studentene lærer å bruke konkrete verktøy og metodikker for samhandling og kommunikasjon. PLUs vitenskapsområde er organisasjon- og ledelsesfag samt de teologiske disiplinene ekklesiologi og pastorallære.
Målgruppe
Kurset er egnet som fordypning i ledelse for sokneprester og proster i Den norske kirke, men også for prester i andre stillinger i Den norske kirke som vil utvikle ledelseskompetanse.