professor Institutt for helseFakultet for helsevitenskap
Stavanger
Misjonsmarka 12, 4024 Stavanger
Andre helsefag, Sosialt arbeid, Spesialpedagogikk.
Hvilke muligheter for utforskning av medborgerskap skaper bruk av fotografi som metodisk tilnærming? 2024
Exploring citizenship and everyday life through a photo exhibition2023
“Art based methods - Exploring qualities in creative methods”. 2022
Presentasjon av foreløpige resultater i case 2B Unge voksne med alvorlig utviklingshemning. 2020
Personer med alvorlig utviklingshemming (som ikke uttrykker seg med ord) og inkluderende forskning2019
Citizenship in everyday life – contextual examples 2019
Inclusive research -is there a place for people with profound intellectual disability in inclusive research projects? 2019
Developing good services - a cooperation between people with intellectual disability, staff and academics. 2019
Inkluderende forskning i Habiliteringsfeltet, erfaringer, ressurser og utfordringer.2018
People with profound intellectual disability: challenges in research. 2018
Development of health and care services in coopeartion with people with intellectual disability. How to safeguard third party persons?2017
Tjenesteutvikling sammen med personer med utviklingshemming.2017
Forskning om og sammen med personer med alvorlig nedsatte kognitive og kommunikative funksjoner.2017
Citizenship and persons intellectual disability. A systematic review of theoretical research.2017
Active citizenship for people with profound intellectual disability?2017
Using dialogue conference as methodological approach in an inclusive research project.2016
Narrative competence in care practices together with persons with profound and multiple learning disability2016
Begrensede hverdagsliv!2016
Daily life for people with intellectual disability living in large shared housings. A co-operative and inclusive project financed by the Norwegian Research Council – the «PraksisVel program» 2015
Omsorgskvaliteter i profesjonell praksis med personer som har utviklingshemning av alvorlig grad2014
Hvordan har du det? Kognitiv svikt og medvirkning i forskning2013
Active citizenship and quality of education for pupils with severe and profound learning disability2010
Education and Learning concerning children with profound and multiple learning disability2010
Elevundersøkelsen 20102010
Hvem er mennesker med store hjelpebehov?2007
Moving out to live independently? experiences from young women with intellectual disabilities in Norway2024, Nordic Social Work Research
Hvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming?2022, Forskning og forandring
Advancing inclusive research with people with profound and multiple learning disabilities through a sensory-dialogical approach.2022, Journal of Intellectual Disabilities
Self-Determination: What can we Learn from Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities?2021, Scandinavian Journal of Disability Research
Citizenship in everyday life: stories of people with intellectual disabilities in Norway2021, Nordic Social Work Research
«Å stå i det uvisse»2021, Tidsskrift for omsorgsforskning
Citizenship of persons with intellectual disabilities within the frame of inclusive research: A scoping review of studies to inform future research Citoyenneté des personnes ayant une déficience intellectuelle dans le cadre des recherches sur l’inclusion : bilan critique des recherches pour éclairer les recherches futures2020, Alter - European Journal of Disability Research
Forskningssirkler som metode for kunnskaps og kompetanseutvikling i tjenestetilbud til personer med utviklingshemming 2019, Fontene forskning
Preparing a dialogue conference together with persons with intellectual disabilities2019, Nordic Social Work Research
Når personar med utviklingshemming blir eldre, kva utfordringar erfarer kommunale tenesteytarar? 2019, Tidsskriftet aldring og helse
Medborgerskap og alvorlig utviklingshemming2018, Tidsskrift for velferdsforskning
Kartlegging av barn og unge med multifunksjonshemming sine muligheter og potensialer til kommunikasjon2017, Psykologi i kommunen (PIK)
Narrative competence in caring encounters with persons with profound intellectual and multiple disabilities2017, International Practice Development Journal
Everyday life of persons with intellectual disability living in residential settings: a systematic review of qualitative studies2017, Disability & Society
Fortellinger kan bidra til nye innsikter hos omsorgspersonalet i botilbud til personer med multifunksjonshemming :2016, Psykologi i kommunen (PIK)
En annerledes samtale om brukermedvirkning2023, Tidsskrift for psykisk helsearbeid
Verdiskaping i praksisnær forskning og samspill mellom utdanning, brukere, tjenesteutøvere og forskere.2023, Tidsskrift for psykisk helsearbeid
"Det er viktig å vise frem følelser vi har gjennom bilder" Fotoutstilling om hverdagsliv og medborgerskap. 2023, NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken
Modeller og eksempler for beslutningsstøtte2022, NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken
Beslutningsstøtte som rettighet2022, NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken
Beslutningsstøtte2022, NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken
Dagligdagens samspill og potensialer for læring og utvikling2011, VIKOM-bladet
Å samskape brukermedvirkning i heldøgnstjenester til voksne med alvorlig utviklingshemming som ikke uttrykker seg med ord - fortelling fra et praksisprosjekt2023, Tidsskrift for psykisk helsearbeid
Nye store bofællesskaber er et skridt tilbage. Norsk undersøgelse2013, Lev bladet
Innsyn i et stort og samlokalisert bofellesskap for utviklingshemmede2013, SOR rapport
Kvalitet i tjenester til voksne personer med alvorlig/dyp utviklingshemming. En oppsummering av kunnskap. 2023, Omsorgsbiblioteket
Trauma-conscious understanding: A contribution to quality in professional relations and citizenship in environmental work.2022
Citizenship for persons with profound intellectual disabilities - everyday living within professional care practices. 2022
Lived citizenship for persons in vulnerable life situations. Theories and practices. Introduction2022
Nar det å være til er nok: Et profesjonsetisk blikk på menneskeverd og sårbarhet.2020
Fagutvikling og medborgerskap2019
Kartlegging i tjenester til personer med utviklingshemming2019
Omsorg i tjenester til personer med utviklingshemming2019
Framsnakking som verdi i miljøarbeid2019
Forskningssirkler som modell for fagutvikling2019
Dialogkonferanse som metode for kunnskapsutvikling. 2019
Involvering av personer med utviklingshemning i forskningssirkler2019
Lære av og i praksis2014
Om læring. Læring og Livsutfoldelse i hverdagslig samspill2010
Lived citizenship for persons in vulnerable life situations. Theories and practices2022, Universitetsforlaget
Multifunksjonshemming. Livsutfoldelse og læring2010, Universitetsforlaget
Traumebevisst forståelse (TBF) som miljøterapeutisk forståelsesmodell i møte med mennesker med utviklingshemming.2022
Innledning.2021
Å være aktør i eget liv. Et omsorgsetisk blikk på selvbestemmelse og beslutningsstøtte sammen med personer med multifunksjonshemming. 2021
Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid2022, Universitetsforlaget
En kognitiv forståelse av beslutningskompetanse er ikke nok!2021
Multifunksjonshemming - Livsutfoldelse og Læring2021, Universitetsforlaget
Å skape gode hverdagsliv sammen.2021, VID vitenskapelige høyskole & NTNU
Veileder om gode medvirkningspraksiser sammen med personer som ikke uttrykker seg med ord. 2021, VID vitenskapelige høyskole & Klepp kommune
Kvalitet i botilbud til personer med utviklingshemning. En undersøkelse i to små botilbud og sammenligning av kvalitative forskjeller i små og store botiltak2014, Diakonhjemmet Høyskole
Evaluering av drift og utforming av bofellesskapet i Hanamyrveien 12012, Diakonhjemmet Høgskole
Veileder til Elevundersøkelse Hverdagslivstrening2012, Diakonhjemmet Høyskole
Prosjektrapport. Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 20112012, Universitetet i Stavanger
Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 20102010, Rapporter fra Universitetet i Stavanger
Det Gode samspill2010, Nordens Välfärdscenter
«Helsevernepleiere» i skolen?2020, Vernepleier.no
Svar til Ellingsen: problematisk kritikk2013, Fontene
Developing good services – collaboration between adults with intellectual or cognitive disability, staff and academics in Norway2019
Jobber du i mitt hjem, eller bor jeg på din arbeidsplass? Kultur og tjenesteorganisering som premiss for egen bolig.2016
Forsker- og ekspertseminar til Rettighetsutvalget/Kaldheimutvalget. Innspill til situasjonen i skolen for elever med alvorlig utviklingshemming.2015
Forskningssirkler for personell i kommunale tjenestetilbud til personer med utviklingshemming2015
Dialogkonferanse "Bokvaliteter og store botilbud"2015
Å leve og bo som andre?2013, Stavanger Aftenblad
Elevdemokrati for alle?2010, Stavanger Aftenblad
Vernepleieren inn i fremtiden2012
Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 20102011
Understanding learning and education for people with PIMD2010, JARID: Journal of applied research in intellectual disabilities
Skjøre samspill. En deskriptiv og fortolkende studie av barn med dyp utviklingshemming og deres nærpersoner i barnehage og skole2009, Universitetet i Stavanger
Se og forstå et uvanlig barn2005, Universitetet i Stavanger
Jeg har undervisningserfaring fra videregående skole og høyskole innen spesialpedagogiske og helse-og sosialfaglige emner. Har bred erfaring fra undervisning innen miljøarbeid og habiliteringfeltet rettet mot personer med alvorlig utviklingshemming og alvorlig nedsatt kognitiv funksjon, både på bachelor og på masternivå. Mitt forskningsmessige fokus har vært rettet mot brukerinvolvering i forskning, samt forsknings- og kunnskapsutvikling i samarbeid med praksisfeltet. Videre er rammer for medborgerskap for personer med alvorlig utviklingshemming og som ikke uttrykker seg språklig en særlig interesse i forskning.
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din opplevelse så god som mulig. Les mer om hvordan VID behandler personopplysninger, om dine personvernrettigheter ved VID og om hvorfor vi bruker informasjonskapsler.