Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
Portrett av de to tatt utendørs

Master i samfunnsutvikling og sosial innovasjon: - En kontinuerlig mulighet for læring både i og utenfor klasserommet

– Å være MACOMM-student ved VID har vært en øyeåpner. Særlig fordi klassen vår var internasjonal, med studenter fra Europa, Afrika og Asia. Det gjorde interkulturell læring og dialog både utfordrende og enkelt, forteller Elton March.

Daphne Langwe (26) og Elton March (27) fra Malawi er to av studentene som ble uteksaminert fra VIDs masterprogram i samfunnsutvikling og sosial innovasjon i vår.

– Det har vært en fantastisk opplevelse, sier Daphne Langwe.

Hun trekker frem de internasjonale klassekameratene og forelesningene som gjorde timene interessante og engasjerende.

– Våre ulike erfaringer og bakgrunner betydde at informasjonen vi fikk og delte ga oss mer enn pensum og teorier, sier hun.

– Det å studere i Norge, og ved VID spesielt, ga en kontinuerlig mulighet for læring både i og utenfor klasserommet, legger Elton til.

De har begge reist langt for å fullføre masteren sin. I tillegg til studiet fremhever de begge den kulturelle opplevelsen ved å være student i et land langt hjemmefra.

– Det mest interessante for meg var hvordan studentlivet, både sosialt og faglig, prioriteres av skolen – og til og med i byen generelt. Studentrabattene og de gratis aktivitetene som arrangeres av studentforeningen gjør det enkelt å sosialisere, forteller Daphne.

Innadvendte nordmenn

De opplevde likevel at norske studenter var mer innadvendte enn det de var vant til i Malawi, og det var vanskelig å få nye venner i «lokalbefolkningen». Elton tror at noen av disse utfordringene skyldtes språkbarrieren. Han opplevde at de fleste nordmenn foretrakk å kommunisere på norsk.

– Det var utfordrende å bli med på studentaktiviteter, som fotballag og andre mindre arrangementer, fordi du visste at du ikke ville være fullt integrert språkmessig, sier han.

De endte begge opp med å oppsøke og bli venner med andre internasjonale studenter. Det forenklet kommunikasjonen.

Utfordrende forelesninger

I akademia, understreker de, var ikke språk et problem, da de var i stand til å samhandle med medstudenter, lærere og administratorer på engelsk.

– Vi hadde fantastiske lærere, sier Elton. Han likte det norske konseptet med å tiltale lærerne ved fornavn.

– Det reduserer avstanden mellom studenter og lærere, slik er det ikke i det afrikanske skolesystemet, sier han.

Daphne fremhever også emnene i studiet.

– MACOMM-graden er en studie av problemstillinger som ikke er abstrakte, men bygget på erfaringer og virkelige situasjoner. I tillegg er graden tverrfaglig. Det er bra, fordi det ga oss et bredt spekter av karrieremuligheter og problemstillinger vi kunne jobbe med, sier hun.

Masteroppgaven hennes hadde tittelen «Maskulinitetsfortellinger: maskuliniteters innvirkning på den sosioøkonomiske statusen til mannlige flyktninger». Temaet var delvis inspirert av hennes status som utenlandsstudent, men også av det store antallet flyktninger hun møtte under oppholdet i Norge.

– Møtene inspirerte meg til å spørre mer om situasjonen til mannlige flyktninger i hjemlandet mitt Malawi. I tillegg var forelesningene innen migrasjonsteori og interkulturelle relasjoner også veldig inspirerende og øyeåpnende, sier Daphne.

Å realisere drømmer

Både Elton og Daphne er deltakere i mobilitetsprogrammet NORPART, med temaet Sustainable Community Development and Eco-Social Change. Det er et samarbeid mellom VID vitenskapelige høgskole, University of Malawi (UNIMA) og University of Western Cape (UWC), og er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

– Jeg vil absolutt oppfordre andre til å gjøre det samme som jeg har gjort i Norge og på VID, sier Elton.

– NORPART gjorde det mulig for meg å realisere drømmen min om å ta denne masteren. Det har utvidet horisonten min. Jeg fattet interesse for programmet fordi jeg visste at det ville være svært salgbart i malawiske eller afrikanske sammenhenger, hvor de fleste samfunn fortsatt er i utvikling, de fleste lever i fattigdom, og det er derfor stor etterspørsel etter arbeidstakere som kan jobbe med av samfunnsutvikling. Men da jeg studerte programmet, innså jeg at jeg også er en global borger, ikke bare en malawisk statsborger. Jeg kan påvirke og skape endringer både lokalt, regionalt og globalt.

Les mer om studiet

Laster...