
Virtuell virkelighet gir nye læringsmuligheter på VID
En studentgruppe ved VID har skapt en VR-film som skal forbedre tilnærmingen til psykiatriske pasienter. Sunniva Johnsen (22), tredjeårsstudent på sykepleiestudiet, deler sine erfaringer.
Gav oss en bedre forståelse av pasientgruppen
Med kun en åpen problemstilling som utgangspunkt, startet Sunniva og tre medstudenter arbeidet med å utvikle en VR-film for kompetanseheving i psykisk helsevern. Temaet for filmen ble mottakssamtale av psykiatriske intensivpasienter – et område få av studentene hadde erfaring med.
– Vi startet med å lese lovverk og teori, samtidig som vi hospiterte på en avdeling på Sandviken. Dette gav oss en bedre forståelse av pasientgruppen, forteller Sunniva.
Prøving, feiling og samarbeid
Gruppen fordypet seg i VR-teknologi og lærte av tidligere prosjekter, blant annet på Energisenteret på Haukeland. Der fikk de se hvordan VR brukes i behandling av barn med psykiske og somatiske lidelser.
– Det var veldig spennende og lærerikt. Vi var opptatt av at filmen ikke skulle være en fasit, men heller vise en mulig måte å håndtere en situasjon på. Refleksjonsspørsmålene vi la til, både i starten og slutten av filmen, er viktige for læringen, sier Sunniva.
Manusarbeidet ble utført i tett samarbeid med veilederen fra avdelingen. Han spilte også pasienten i filmen, noe som sikret troverdighet i skildringene.
VR som læringsverktøy
Den ferdige VR-filmen gir brukeren en interaktiv opplevelse og oppfordrer til refleksjon gjennom spørsmål i starten og slutten av filmen.
– Det er kult, og vi er stolte. Vi hadde fokus på at VR bare var metoden vi brukte. Selve fokuset var kvalitetsforbedringsarbeid og hvordan VR kan brukes for å heve kompetanse, spesielt i tilnærmingen til pasienter og relasjonsbygging, forklarer Sunniva.