Ledelse av flerkulturelle arbeidsplasser: Tilrettelegging for organisatorisk interkulturell læring
Bjørg Aambø Østby
Ph.d.-kandidat
Prosjektperiode
november 2014–oktober 2018
Veiledere
- Hovedveileder: Harald Askeland, VID
- Biveileder: Tomas Sundnes Drønen, VID
- Biveileder: Ingvild Svendsen, Larvik kommune
Om prosjektet
Gjennom en kvalitativ studie som er del av et Insider Action Research-prosjekt i Larvik kommune relatert til integrering av minoritetsspråklige arbeidstakere i de kommunale helse- og omsorgstjenestene, belyses følgende problemstilling: Hvordan kan ledere legge til rette for organisatorisk interkulturell læring, og hvilken betydning har slik læring for integreringsprosesser og tjenestekvalitet?
Organisatorisk læring framholdes som viktigere enn noen gang fordi arbeidslivet i økende grad preges av kompleksitet både arbeidsmessig og mht. kulturelt og språklig mangfold – en situasjon som også medfører økt kompleksitet for ledelse. Når det gjelder de kommunale helse- og omsorgstjenestene har store helsereformer de siste tiårene, ikke minst samhandlingsreformen som trådte i kraft fra 2012, medført økt omfang og kompleksitet på tjenestene. Det utfordrer sektoren på mange områder og setter økte krav til effektiv og god samhandling, kvalitet og faglighet i tjenesteutøvelsen. Integrering av minoritetsspråklige arbeidstakere nødvendiggjør således særskilt oppmerksomhet og bevissthet på kommunikasjons- og samhandlingsutfordringer. Gjennom aksjonen i prosjektet – utviklingen og implementeringen av en læringsmodell/ et læringsprogram som har til hensikt å fremme integrering og styrke tjenestekvalitet på flerkulturelle arbeidsplasser – har Larvik kommune søkt å systematisere et arbeid på dette området, med gjensidig læring og forståelse som sentralt perspektiv.
Denne studien søker særskilt å frembringe kunnskap om lederes rolle i læringsprosessene, hva som læres og hvilke endringer som etableres i praksis, samt hvordan institusjonalisering av kunnskapsutviklingen kan forstås som institusjonelt arbeid. Data er basert på fokusgruppe- og individuelle intervjuer av deltakere og involverte/berørte i læringsprogrammet, prosessdata fra aksjonen samt nasjonale og kommunale policydokumenter som legger føringer for det studien omhandler.
Bakgrunn
Master i verdibasert ledelse
Forskergruppe
Leadership and institutional values-work in practice (LIVAP)
Forskerskole
The Research School Religion Values Society