Offentlig barneomsorg: Et solidarisk samfunnsoppdrag og et livslangt prosjekt?
Inger-Lise Negård
høgskolelektor
- inger-lise.negard@vid.no
Prosjektperiode
mai 2017
Veiledere
- Inger Oterholm, VID
- Oddbjørg Skjær Ulvik, OsloMet
Om prosjektet
PhD prosjektet handler om profesjonelle omsorgsforståelser- og praksiser for barn under offentlig omsorg, med utgangspunkt i en omsorgsmodell som kombinerer institusjons- og familiebasert omsorg. Fokuset er rettet mot barn, profesjonelle og andre involvertes erfaringer med offentlig omsorg, hvordan omsorgsidealer og dilemmaer utspiller seg, forhandles og manifesteres i dagligdagse gjøremål og hendelser, og til de mer overgripende perspektiver på omsorg, slik det kommer til uttrykk i virksomhetsplaner, offentlige dokumenter og politiske føringer. Prosjektet er et praksisforskningsprosjekt med et eksplorerende kvalitativt design, hvor flere metodiske tilnærminger kombineres.
Sentralt i prosjektets begrunnelse er målet om å bidra i (kunnskaps)utviklingen av offentlig barneomsorg, med vekt på en helhetlig forståelse av barns liv og omsorgsbetingelser. Målsettingen har sammenheng med dreiningen i organiseringen av offentlig barneomsorg siden barnevernreformen i 2004. Sentrale føringer gir anvisninger om at fosterhjem skal være det foretrukne alternativet dersom flytting av barn vurderes som nødvendig. En rekke barneverninstitusjoner er bygget ned siden reformen, og parallelt har det vokst frem en økende bekymring i feltet for at det flytter for mange barn med store vansker i fosterhjem. Bekymringen knytter seg til at dette kan føre til flere utilsiktede flyttinger, og som kan påføre barna ytterligere belastninger. Det pekes i forskningsrapporter og offentlige utredninger på et behov for å utvikle mer helhetlige omsorgsmodeller for barn og unge under offentlig omsorg. Et forskningsprosjekt som tar utgangspunkt i et omsorgsarrangement som forsøker å overskride en dikotom forståelse av offentlig barneomsorgs som enten institusjons- eller fosterhjemsomsorg, kan gi viktig kunnskap om hvordan helhetlig omsorg kan forstås og utformes i praksis.
Bakgrunn
Master i sosialt arbeid, OsloMet
Forskningsgrupper
- Profesjonell praksis i arbeid med barn, unge og familier (PROBUF)
- Challenges of participation (CHAPAR)