Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Praksis i barnevernet ved mistanke om vold

Prosjektperiode

april 2020–april 2024

Veiledere

  • Hovedveileder: Anne Øfsti, VID
  • Medveileder: Gillian Ruche

Om prosjektet

Prosjektet er et kvalitativt forskningsprosjekt basert på en sosialkonstruksjonistisk grunnantakelse.

Barnevernet har et komplekst samfunnsmandat som byr på flere dilemmaer og paradokser. Barnevernet skal både beskytte barn, samtidig skal de samarbeide med foreldre og hjelpe dem. Barnevernspraksis befinner seg mellom forebygging og beskyttelse, og mellom makt og medvirkning.

Praksis ved mistanke om vold skal utforskes først fra foreldres perspektiv ved å belyse foreldres erfaringer fra møte med barnevernet, og deretter fra barnevernsarbeidernes perspektiv ved å belyse deres erfaringer fra praksis når det er mistanke om vold. I siste del er intensjonen å utforske muligheten for å utvikle praksiser som anerkjenner sammenhengen mellom hjelp og beskyttelse.

Jeg vil jeg ta i bruk Minnearbeid som metode i de to første delene av prosjektet. Minnearbeid er en kollektiv metode som tar utgangspunkt i menneskers nedskrevne individuelle minner. Minnehistoriene analyseres kollektivt i workshops.

Målet med prosjektet er å utvikle kunnskap som kan være til hjelp for barnevernsarbeidere når de skal navigere i dette komplekse landskapet, og balansere motstridende krav og interessekonflikter. Jeg ønsker at prosjektet skal ha innvirkning på det relasjonelle møtet mellom barnevernsarbeidere og familier, og utvikle kunnskap om hvordan barnevernet kan beskytte barn fra vold og mishandling, og samtidig samarbeide med foreldre.

Jeg ønsker å belyse samfunnsmessige og barnevernfaglige diskurser, med den hensikt å åpne opp for nye refleksjoner og nye praksiser. Jeg ønsker også å utfordre de rådende epistemologiske diskursene om hva som regnes som kunnskap, hvordan kunnskap blir til, og hvordan kunnskap kan formidles.

Bakgrunn

Mastergrad i familieterapi og systemisk praksis

Forskergruppe

PROBUF (Profesjonell praksis med barn, unge og familier)