
GuideMe: Guideline evaluation and implementation mechanisms in school health services
Prosjektets overordnede mål er å hjelpe skolehelsetjenesten å følge retningslinjen og oppnå hensikten med den, samt øke kunnskap om effektiv implementering av retningslinjer og ungdoms bruk av helse- og velferdstjenester.
VIDs rolle: partner
Deltaker fra VID: Hege Sjølie
Prosjektperiode: 2021-2025
Finansiør: Norges Forskningsråd (NFR)
Om prosjektet
Nasjonal faglig retningslinje for skolehelsetjenesten ble lansert i 2017. Retningslinjen har sterke anbefalinger om individuelle konsultasjoner med alle 8. trinns elever og samarbeid med skolen. Hensikten er å fremme sunne helsevalg og livsmestring hos elever samt å identifisere elever med behov for oppfølging.
Prosjektets overordnede mål er å hjelpe skolehelsetjenesten å følge retningslinjen og oppnå hensikten med den, samt øke kunnskap om effektiv implementering av retningslinjer og ungdoms bruk av helse- og velferdstjenester.
I samarbeid med brukere og tjenester har vi utviklet Skolehelse, en verktøykasse bestående av tre strategier som skal støtte implementering av retningslinjen, inkludert et nettbasert verktøy.
Vi vil evaluere og optimalisere Skolehelse ved å undersøke hvor godt de tre ulike strategiene hjelper skolehelsetjenesten å følge retningslinjen, samt i hvilken grad etterlevelse av retningslinjen bidrar til å nå hensikten den beskriver. Deltakende skoler vil bli tilfeldig fordelt til ulike kombinasjoner av de tre strategiene. Elever, helsesykepleiere og skolepersonell vil delta i intervjuer og spørreundersøkelser ved oppstart, etter konsultasjon og seks måneder etter konsultasjon.
Vi vil sammenligne Skolehelse med et tilsvarende dansk verktøy, og utforske ungdoms helseatferd og bruk av tjenester ved å kombinere data fra Skolehelse med data fra Danmark og andre eksisterende helseundersøkelser og -registre. Vi vil også tilrettelegge for oppskalering av effektive strategier i nasjonal e-infrastruktur.
Identifisering av effektive strategier for å implementere retningslinjen har potensiale til å støtte ungdom i en livsfase som er viktig for fremtidig helse og velvære. Dersom det lykkes, vil Skolehelse bidra til helsefremmende arbeid og mer effektive tjenester, samt mer systematisk samarbeid med skolen. Studien vil gi verdifull kunnskap om effektiv implementering og tjenestebruk, øke kunnskapsbasert praksis samt fremme samarbeid mellom nordiske land.
Samarbeidspartnere
Prosjektleder: Åse Sagatun (RBUP øst og sør)
Solveig Holen (RBUP øst og sør)
Kristine Sofie Waldum-Grevbo (RBUP øst og sør)
Thomas Engell (RBUP øst og sør)
Annette Jeneson (RBUP øst og sør)
Ida Svantorp (RBUP øst og sør)
Stine Margrethe Ekornes (NTNU, RKBU Midt-Norge)
Jo Magne Ingull (NTNU, RKBU Midt-Norge)
Kirsti Kvaløy (NTNU, HUNT)
Kristine Pape (NTNU)