
Individuell plan – papirdrage eller nyttig verktøy?
Prosjektet Individuell plan – papirdrage eller nyttig verktøy? skal gi kunnskap om bruk av Individuell plan i de sosiale tjenestene i Nav-kontoret.
VIDs rolle i prosjeket: Prosjekteier
Prosjektleder: Heidi Moen Gjersøe
Prosjektperiode: 2024-2026
Finansiører: NAV
Om prosjektet
Individuell plan er en forskriftsfestet rettighet for personer med behov for langvarig og koordinert bistand innen helse- og sosiale tjenester. Planen er et planleggingsdokument som skal sikre en strukturert samarbeidsprosess mellom offentlige tjenester og tjenestemottakeren. Sentrale utfordringer med Individuell plan har imidlertid vist seg å være knyttet til uklarheter om roller og ansvar planverktøyet, en arbeidskrevende koordinatorrolle, forholdet mellom planen og rett til spesifikke tjenester, grenseoppgangen mot andre planverktøy, samt utfordringer med å tilrettelegge for at brukeren får medvirke i planprosessen. Det er i tillegg lite kunnskap om hvordan og i hvilket omfang Nav initierer bruk av Individuell plan. Prosjektet vil gi mer kunnskap om disse utfordringene.
Deltakere i prosjektet: Heidi Moen Gjersøe, Janne Kristin Tangen, Steffen Suur-Nuuja, Turid Misje og Inger-Therese Øvrum.