Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.
Hånd med penn skriver i en notatblokk

Individuell plan – papirdrage eller nyttig verktøy?

Prosjektet Individuell plan – papirdrage eller nyttig verktøy? skal gi kunnskap om bruk av Individuell plan i de sosiale tjenestene i Nav-kontoret.

VIDs rolle i prosjeket: Prosjekteier

Prosjektleder: Heidi Moen Gjersøe

Prosjektperiode: 2024-2026

Finansiører: NAV

Om prosjektet

Individuell plan er en forskriftsfestet rettighet for personer med behov for langvarig og koordinert bistand innen helse- og sosiale tjenester. Planen er et planleggingsdokument som skal sikre en strukturert samarbeidsprosess mellom offentlige tjenester og tjenestemottakeren. Sentrale utfordringer med Individuell plan har imidlertid vist seg å være knyttet til uklarheter om roller og ansvar planverktøyet, en arbeidskrevende koordinatorrolle, forholdet mellom planen og rett til spesifikke tjenester, grenseoppgangen mot andre planverktøy, samt utfordringer med å tilrettelegge for at brukeren får medvirke i planprosessen. Det er i tillegg lite kunnskap om hvordan og i hvilket omfang Nav initierer bruk av Individuell plan. Prosjektet vil gi mer kunnskap om disse utfordringene.

Deltakere i prosjektet: Heidi Moen Gjersøe, Janne Kristin Tangen, Steffen Suur-Nuuja, Turid Misje og Inger-Therese Øvrum.