SYNERGIER KNYTTET TIL PROFESJONSUTDANNINGER OG INNOVASJON I PRAKSIS
Leder: Anita Gjermestad, Nestleder: Gudrun Brottveit
Forskere: Siri M. Bakken, Ingvild Huse og Elisabeth Fransson
Arbeidspakke 6 vil syntetisere, spre og iverksette resultatene fra de andre arbeidspakkene. Gitt originaliteten til PATHWAYS-forskningen, vil det være potensial for innovasjon innen helse- og velferdstjenester for barn og unge. Arbeidspakke 6 forventer også at de øvrige arbeidspakkene gir potensiale for viktige revisjoner av faglig innhold, læringsutbytte og undervisningsmetoder i relevante profesjonsutdanninger og utvikling av praksisnær forskning. Arbeidspakke 6 har som mål å legge grunnlag for en bedre koordinert og helhetlig tjeneste for alle interessenter som er involvert i PATHWAYS arbeid og å sikre en systematisert og kvalitetssikret kunnskap i praksis. For å sikre at forskningen imøtekommer relevante samfunnsbehov, vil arbeidspakken involvere lærings- og rådgivende styret (LAB), bestående av erfaringseksperter, representanter fra praksisfelt og utdanningssektoren, i tillegg til internasjonale samarbeidspartnere.
Forskning
Metoder og datakilder
Det vil foretas en systematisk reviewstudie (Del Busso et.al 2021) av de de ulike arbeidspakkenes innhold, målsettinger, gjennom en meta-lesning av forskningsbidragenes resultater og relevans for praksisfelt og utdanning,
Arbeidspakkenes resultater og relevans vil bli diskutert, analysert og prøvd ut på tvers av ulike praksiser, utdanning og forskningsfelt, ved hjelp av LAB, og inspirert av forskningssirkelmetodikk (Chalachanová. 2021; Fjetland & Gjermestad et al., 2019).
Gjennom å erkjenne betydningen av romlighet, omgivelser og arkitektur, inspirert av brukeropplevelser, design og deltakende visualisering, vil forskningssirklene kunne overskride verbale diskusjoner. Visuelle verktøy, kreative metoder og arkitektonisk designmetodikk vil brukes i utviklingen av egnede organisasjonsmodeller for utforming av rom, basert på innspill fra den komparative studien i WP2, workshops og norske brukergrupper. I samarbeid med PATHWAYS internasjonale forskningssamarbeidspartnere vil arbeidspakken arrangere en utstilling og konferanse som presenterer alle arbeidspakkenes forskningsresultater.
Forskningsspørsmål
- Hvordan kan resultatene fra alle arbeidspakkene bidra til mer tilpassede ICC’er, med tanke på ulike systemer, arbeidsmetoder og sosiale interaksjoner, så vel som arkitektonisk utforming i ulike institusjonsrom hvor unge mennesker bor og oppholder seg?
- Hvordan kan arbeidspakkenes resultater bidra til å forbedre profesjonell praksis i møte med barn og unge?
- Hvordan kan resultatene bidra til en videre utviklingen av faglig innhold og styrking av det pedagogiske og didaktiske opplegget i profesjonelle utdanningsprogrammer?
- Hvilke nye forskningsspørsmål og behov springer ut av disse resultatene?