Retningslinjer for behandling av politiattestsaker ved VID vitenskapelige høgskole
I henhold til lov om universiteter og høyskoler § 12-2 første ledd kreves politiattest ved opptak til studier der studenter i forbindelse med klinisk undervisning eller praksis kommer i kontakt med mindreårige. Videre gjelder særlige regler om politiattest for bestemte typer yrkesutøvelse tilsvarende for studenter som deltar i klinisk undervisning eller praksis, nærmere bestemt når studenten kan komme i kontakt med andre sårbare grupper som er beskyttet gjennom profesjonslovgivningen, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4.
Formålet med politiattesten er å gi pasienter, brukere, barnehagebarn, elever og andre sårbare grupper samme beskyttelse i kontakt med studenter i praksisperioder eller klinisk undervisning som de har i kontakt med ferdigutdannede yrkesutøvere.
Høgskolen kan utestenge en student fra klinisk undervisning og praksis dersom studenten er dømt eller har vedtatt forelegg for forhold som innebærer at det må anses som uforsvarlig at studenten deltar i arbeid med pasienter, brukere, barnehagebarn, elever eller andre som har rett til beskyttelse.
Paragrafene i straffeloven som gjelder for utdanninger hvor det kreves politiattest i forbindelse med opptak framgår av lov 28. mai 2010 nr. 16 om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven) § 39 første ledd.
1. Utdanninger som er omfattet av krav om politiattest ved VID vitenskapelige høgskole
Hvilke utdanninger som er omfattet av krav om politiattest går fram av høgskolens nettsider, og av studieplan for det enkelte utdanningsprogram. Ved tilbud om studieplass skal søkere informeres om krav om politiattest, og ved aksept av studietilbud skal de både bekrefte at de kjenner til regelverket om politiattest, og at de vil levere denne innen fristen, jf. § 6-1, første og andre ledd i forskrift 28. juni 2024 til universitets- og høyskoleloven (universitetsog høyskoleforskriften).
2. Tidspunkt for framlegging av politiattest
Søkere som får tilsagn om studieplass ved utdanninger som er omfattet av krav om politiattest, skal sende politiattesten til høgskolen senest tre uker etter at de har akseptert studieplass, jf. § 6-2 i universitets- og høyskoleforskriften.
Studentene leverer politiattest ved å laste den opp digitalt i høgskolens nettskjema. Dersom studenten har politiattest i papirform, kan den alternativt leveres på campus ved studiestart eller sendes til høgskolens postadresse og være poststemplet med samme frist som nevnt ovenfor.
Studenter som ikke leverer politiattest innen fastsatte frister har ikke rett til å delta i klinisk undervisning eller praksis, jf. § 6-3 universitets- og høyskoleforskriften, og kan miste studieretten, jf. § 5-2 (5) i forskrift 4. juni 2024 om grader, opptak, studier og eksamen ved VID vitenskapelige høgskole.
Den framlagte politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder gammel, jf. § 6-2 i universitets- og høyskoleforskriften, og den skal bare brukes til det formålet den er utstedt til.
Politiattesten makuleres/slettes av Studieseksjonen etter at den er registrert i Felles studentsystem (FS).
3. Arbeidsdeling ved innledende behandling av politiattester med merknad
Studieseksjonen mottar politiattesten, informerer søker/student om videre saksgang og overfører saken til angjeldende fakultet.
Fakultetet innkaller som hovedregel studenten til et møte (uten ugrunnet opphold). Fakultetet må informere studenten om dokumentasjonskravene. Studenten får en frist fastsatt av fakultetet til å innhente dokumentasjon som gjelder saken.
Det skal foreligge referat fra møte mellom fakultetet og student. Student får referatet til uttalelse, både referat og studentens uttalelse er en del av dokumentasjonen som skal oversendes nemd for studentsaker.
Det er studentens ansvar å sende all dokumentasjon som høgskolen har bedt om innen fastsatt frist. Saken sendes uansett til nemnda når fristen er utløpt.
Studenten plikter å fremlegge dokumentasjon om forhold som ligger til grunn for merknadene på politiattesten:
- Siktelse (ikke offentlig, studenten må innhente den selv)
- Tiltale (offentlig dokument, men studenten skal innhente den selv)
- Forelegg eller dom
- Uttalelse fra student
- Attester fra arbeidsgivere
- Helseopplysning fra lege hvis studenten ønsker å legge dette ved (taushetsbelagte opplysninger)
- Politiattest (er allerede levert til studiestedet)
Studieleder ved gjeldende utdanning lager en oversikt over innhold og veiledning i klinisk undervisning/praksisstudier, og en begrunnet uttalelse om hvorvidt studenten bør utelukkes fra å delta på disse etter at det er avholdt en samtale med studenten.
Fakultetet oversender så raskt som mulig saken til høgskolens nemnd for studentsaker, inkludert fakultetets egen uttalelse og tilråding.
Som del av saksframlegget til nemnd for studentsaker skal det lages en kronologisk tidslinje som systematisk viser når sentrale hendelser i saken har funnet sted.
Studenten skal få kopi av uttalelsen fra fakultet til nemnda med vedlegg, og 14 dagers frist til å uttale seg til nemnda.
4. Behandling i høgskolens nemnd for studentsaker
Nemnd for studentsaker skal på bakgrunn av innsendt dokumentasjon vurdere og fatte vedtak om hensynet til pasienter, brukere, barnehagebarn og elever eller andre sårbare grupper skal føre til at studenten skal utestenges fra klinisk undervisning eller praksisstudier.
Studenten har rett til å uttale seg før det fattes vedtak i saken, jf. universitets- og høyskoleforskriften § 6-4, første ledd. Nemnda kan også innkalle studenten til møte dersom det er nødvendig for å få saken tilfredsstillende opplyst.
Studenten har ikke rett til å delta i klinisk undervisning eller praksis ved den aktuelle utdanningen før nemnda har fattet vedtak i saken.
5. Klage på vedtak
Studenten kan påklage vedtaket fra nemnd for studentsaker til Felles klagenemnd.
6. Rett til å få dekket utgifter til advokat
Studenter med merknader om straffbare forhold på politiattesten har rett til å få dekket rimelige og nødvendige utgifter til bistand fra advokat eller annen fullmektig, jf. lov om universiteter og høyskoler § 12-9 første og andre ledd og Prop. 126 L (2022–2023).