Retningslinjer for evaluering av studiekvalitet ved VID vitenskapelige høgskole
Godkjent av rektor 12.06.2017.
Anbefalt revidert av Utdanningsutvalget og godkjent av prorektor for utdanning 30.09.2021, 22.09.2022, 04.07.2024, 12.03.2025.
1. Bakgrunn og hensikt
Evalueringssystemet er en del av det systematiske kvalitetsarbeidet ved høgskolen. Målet med evaluering er å innhente kunnskap om utdanningsaktiviteten for å sikre kontinuerlig utvikling, avdekke sviktende kvalitet og dokumentere kvaliteten ved alle studietilbud i VID, i henhold til § 1-7 og § 1-8 i Forskrift til universitets- og høyskoleloven. Hensikten med retningslinjene er å tilrettelegge for tydelige rammer for evalueringsarbeidet og felles evalueringskultur i VID.
2. Ansvar
Det forventes medvirkning fra studenter og ansatte i evalueringsarbeidet.
Studentenes tilbakemeldinger er verdifulle for et velfungerende evalueringssystem. Tillitsvalgte studenter og studentrepresentanter i ulike råd og utvalg er viktige samarbeidspartnere i evalueringsarbeidet.
Emneansvarlige har ansvar for å gjennomføre emneevalueringer, analysere evalueringsresultatene, drøfte disse i aktuelle fora og gjøre endringer i emnet for å utvikle kvaliteten på emnene. Resultater fra emneevalueringene skal gjøres kjent via læringsplattformen og diskuteres med studentene. Ved oppstart av undervisning informeres det nye kullet om hvordan emnet har blitt evaluert tidligere, hva som eventuelt er endret, samt hvor resultatene for dette er gjort tilgjengelig. Emneansvarlige har ansvar for å skrive emnerapport/notat, som er dokumentasjonen av emneevalueringen.
Studieprogramansvarlig har ansvar for at emner og studieprogrammet evalueres etter retningslinjene. Studieprogramansvarlig har ansvar for å skrive en årlig kvalitetsrapport om utvikling av studieprogrammet, hvor aktuelle funn fra emnerapport/notat inngår, med eventuelle endringstiltak for å utvikle kvaliteten på programmet.
Faglige enhetsledere (prorektor/dekaner/instituttledere) har overordnet ansvar for å følge opp evalueringsresultater og vedtatte tiltak.
Rådgiver for utdanningskvalitet har ansvar for å koordinere og videreutvikle evalueringsarbeidet på høgskolenivå. Se tabell under for detaljert ansvarsfordeling knyttet til enkeltevalueringer.
3. Evalueringer i VID
I løpet av en 6-årsperiode vil høgskolen ha samlet data om alle forhold knyttet til studentenes læringsbane ved alle studieprogram, fra søker til fullført kandidat. Følgende evalueringer utføres i VID:
Nasjonale evalueringer
Studiebarometeret
Studiebarometeret viser studentenes oppfatninger om kvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Formålet med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet (www.nokut.no).
Underviserundersøkelsen
Underviserundersøkelsen er et supplement til Studiebarometeret. Formålet med denne er å innhente informasjon om undervisernes syn på utdanningskvalitet og med dette styrke kunnskapsgrunnlaget om utdanningskvalitet (www.nokut.no).
Kandidatundersøkelsen
Undersøkelsen fungerer som en «temperaturmåler» på arbeidsmarkedet og gir informasjon om hvor lett/vanskelig det er for nyutdannede å få innpass i arbeidslivet. Den innhenter også informasjon om kandidatenes oppfatninger om utdanningenes kvalitet og relevans. Omfatter som regel kandidatgrupper med høyere grads eksamen (www.nifu.no).
SHoT – Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse
SHoT er landets største undersøkelse av studenters helse og trivsel og inneholder detaljert informasjon om psykisk og fysisk helse, livskvalitet, helserelatert atferd, demografi og mer studiespesifikk informasjon (www.fhi.no).
Fellesevalueringer i høgskolen
Studiestartundersøkelse
Undersøkelsen innhenter data om studentenes tilfredshet med informasjon og mottakelse ved studiestart, fadderprogram, markedsføring, introduksjon til studiet, m.m.
Læringsmiljøundersøkelse
Læringsmiljøundersøkelsen kartlegger studentenes tilfredshet med sitt fysiske og psykososiale læringsmiljø og muligheter for medvirkning. Resultatene skal danne grunnlag for nødvendige forbedringer i studentenes læringsmiljø.
Kandidatundersøkelse
Kandidatundersøkelsen innhenter informasjon om kandidatenes overgang til arbeidslivet.
Evalueringer ved fakultetene og sentrene
Periodiske evalueringer av studieprogram
Ifølge Universitets- og høgskoleforskriften § 1-8 skal institusjonen gjennomføre periodiske evalueringer av studietilbudene sine. Representanter fra arbeids- eller samfunnsliv, studenter og eksterne sakkyndige, som er relevante for studietilbudet, skal bidra i evalueringene. Evalueringsresultatene skal være offentlige.
Emneevalueringer
Studenters og emneansvarliges evaluering av forhold som er relevant for kvaliteten i emnet, samt evaluering av vurderingsformer.
Praksisstedets evaluering av praksisstudier
Praksisveileders evaluering av samarbeidet med høgskolen om praksisstudier: Erfaringer, rutiner for mottak av studenter, praksisstedets faglige oppfølging av studenter og andre forhold som har betydning for gjennomføringen av praksisperioden.
Evaluering av utenlandsopphold
Gir informasjon om utreisende og innreisende studenters erfaringer med utenlandsopphold.
Evaluering av fullført ph.d.-program
Måler kandidatens overordnet tilfredshet med fullført ph.d.-program.
Ph.d.-undersøkelse og fremdriftsrapportering
Innhenter informasjon om ph.d.-kandidatenes opplevelse av kvalitet i ph.d.-programmet.
Valgfrie evalueringer ved fakultetene som kan gjennomføres ved behov
Evaluering av gjennomført studieprogram
Undersøkelsen måler overordnet tilfredshet med fullført studieprogram, herunder praksisstudier og utvekslingsopphold studenten har gjennomført.
Arbeidsgiverundersøkelse (avtakerundersøkelse)
Arbeidsgiverundersøkelsen skal kartlegge arbeidslivets oppfatninger av nyansatte kandidaters samlede kvalifikasjoner.
Fortløpende tilbakemeldinger
Si fra-systemet
I tillegg til studentevalueringer har studenter anledning til å gi fortløpende tilbakemeldinger på sin opplevelse av utdanningskvalitet og læringsmiljø. Dette kan foregå i direkte dialog med høgskolens ansatte eller via Si fra-systemet.
4. Evalueringsfrekvens
Evalueringsfrekvens for ulike evalueringer fremgår av tabellene under punkt 11. Tidspunkt for gjennomføring er veiledende og kan justeres. Rådgiver for utdanningskvalitet har ansvar for å utarbeide årshjul for fellesevalueringene, mens ledelsen ved fakultetene/sentrene sørger for at det utarbeides årshjul for fakultetsvise/sentervise evalueringer. Årshjul gjøres kjent blant studenter og ansatte, og publiseres i Kvalitetshåndboken. Hvis det er gjennomført større tiltak, kan evaluering rettes mot dette området utenom ordinær evalueringssyklus. Dette gjelder også oppstart av nye studier eller større revideringer av studieprogram.
5. Gjennomføring
Det er utarbeidet felles evalueringsskjema for alle skriftlige evalueringer i høgskolen. Skjemaene behandles i Utdanningsutvalget og godkjennes av prorektor for utdanning. Skjemaene som brukes til emne- og programevalueringer kan tilpasses det enkelte emne/studieprogram av emneansvarlig og studieprogramansvarlig.
Undersøkelsene gjennomføres som regel digitalt. Rådgiver for utdanningskvalitet har, i samarbeid med Studieseksjonen, ansvar for å sette opp og distribuere undersøkelsene som gjennomføres på høgskolenivå. Evalueringer som skal gjennomføres på enhetsnivå settes opp og distribueres av fakultetets/senterets administrasjon etter oppsatt/vedtatt årshjul. Skriftlige evalueringer er anonyme eller skal behandles konfidensielt (kvalitative undersøkelser/få respondenter).
Alle nødvendige ressursdokumenter i forbindelse med evalueringssystemet, som retningslinjer, rutinebeskrivelser, spørreskjema og diverse maler, skal være tilgjengelige i Kvalitetshåndboken.
6. Rapportering
Emner evalueres etter hver gang emnet gjennomføres:
Hver tredje gang et emne gjennomføres, oppsummerer emneansvarlig emneevalueringen i en emnerapport. En emnerapport skal omfatte en vurdering av studentevaluering, kommentarer til evaluering av vurderingsformer, omtale av arbeidet med oppfølging av tidligere evalueringer, forslag til eventuelle tiltak m.m. Emnerapportene inngår også som analysegrunnlag i studieprogramrapporten. Det er utarbeidet en felles mal for emnerapport.
De årene der emneansvarlig ikke skriver en emnerapport, skriver emneansvarlig et kort emnenotat. Emnenotatet inneholder relevant informasjon fra studenttilbakemeldingene og en kort redegjørelse som omhandler forhold som har betydning for kvaliteten i emnet, med eventuelle forslag til endringer for å utvikle kvaliteten på emnet. Studenttilbakemeldingene innhentes etter valgfri metode, og metoden skal omtales i emnenotatet. Emnenotatet sendes til studieprogramansvarlig, som vurderer tiltak utfra kvalitetsarbeidet.
For hvert studieprogram utarbeides det en årlig kvalitetsrapport som omfatter en vurdering av alle gjennomførte evalueringer i det aktuelle kalenderåret, samt andre relevante datakilder slik som DBH og FS (antall studenter, frafall, karakterer m.m.). I rapporten skal resultatene av studentevalueringene analyseres og vurderes og eventuelle tiltak for å følge opp resultatene presenteres. Videre skal tiltak som er fulgt opp fra forrige rapport evalueres. Studieprogramansvarlig har ansvar for dette. Rapportene danner grunnlaget for fakultetets/avdelingens årlige kvalitetsrapport.
Fellesevalueringer oppsummeres i egne evalueringsrapporter på institusjonsnivå, der resultatene blir analysert og forslag til forbedringer fremmet. Studieprogramansvarlig har ansvar for å analysere resultatene på studieprogramnivå i den årlige kvalitetsrapporten.
Basert på fakultetenes og avdelingenes kvalitetsrapporter utarbeides det en samlet rapport om systematisk arbeid med utdanningskvalitet ved høgskolen som behandles i Utdanningsutvalget og høgskolens ledermøte. Endelig rapport legges frem for høgskolestyret.
7. Behandling
I tabellene under punkt 11 er de ulike behandlingsnivåene presentert. For noen evalueringer er det behov for en trinnvis behandling, mens det for andre kan gjøres parallelt. Formålet er at utvalg og enheter gis mulighet til å uttale seg før endelig rapport ferdigstilles og behandles av siste instans.
8. Publisering
Alle rapporter, både fra fellesevalueringer og på fakultets-/avdelingsnivå, samt emnenotater arkiveres i 360 etter følgende oppsett:
Det opprettes egen sak for alle emnerapporter/-notater og egen sak for alle studieprogramrapporter for hvert kalenderår pr fakultet (institutt der det er aktuelt). Saksnavn skal inneholde fullt navn på fakultet/institutt uten forkortelser og aktuelt kalenderår.
For å lette tilgang til tidligere rapporter kan disse i tillegg lagres i fakultetenes Teams-områder etter valgfritt oppsett. Eventuell lagring i Teams er kun et supplement og kan ikke erstatte arkivering i P360.
Oppsummeringer fra fellesevalueringene publiseres i Kvalitetshåndboken. Informasjon om resultater sendes også til Studentparlamentet, aktuelle ledere og utvalg (se tabell under for detaljert oversikt). På grunn av anonymitets-/ konfidensialitetshensyn skal det ikke publiseres funn fra evalueringer i ubearbeidet form.
9. Tiltak
Dersom det blir avdekket svikt i studiekvaliteten, skal det innen rimelig tid iverksettes målrettede tiltak på lavest mulig nivå i organisasjonen.
10. Revisjon av evalueringssystemet
Høgskolen skal ha gjennomgang av alle dokumentene tilhørende evalueringssystemet hvert 5. år for å vurdere om det fungerer etter hensikten.
11. Oversikt, evalueringer, frekvens og ansvar
Nasjonale evalueringer
Studiebarometeret
Tidspunkt for gjennomføring: | Oktober |
Frekvens: | Årlig |
Målgruppe: | 2. års BA-studenter, 2. og 5. års MA-studenter |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Gjennomføres av NOKUT. Oppsummeres av Rådgiver for utdanningskvalitet; Resultatene vurderes av studieprogramansvarlig i årsrapport for studieprogram. |
Behandling: | VID studentorganisasjon Fagutvalg på studie-programnivå Fakultetsledelse Utdanningsutvalget Rektors ledermøte |
Underviserundersøkelsen
Tidspunkt for gjennomføring: | Varierer |
Frekvens: |
|
Målgruppe: | Alle vitenskapelige ansatte |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Gjennomføres av NOKUT |
Behandling: | VID studentorganisasjon Utdanningsutvalget |
Kandidatundersøkelsen (Den nasjonale kandidatundersøkelsen)
Tidspunkt for gjennomføring: | November |
Frekvens: | Oddetalsår |
Målgruppe: | Kandidater med høyere grads eksamen og utvalgte grupper med lavere grad et halvt år etter uteksaminering |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Gjennomføres av NIFU |
Behandling: | Ved behov i aktuelle utvalg |
SHoT – Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse
Tidspunkt for gjennomføring: | Vår |
Frekvens: | Hvert 4. år |
Målgruppe: | Alle norske heltidsstudenter under 35 år |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Gjennomføres av Folkehelseinstituttet |
Behandling: | VID studentorganisasjon LMU |
Fellesevalueringer i høgskolen
Rapport om systematisk arbeid med utdanningskvalitet
Tidspunkt for gjennomføring: | April/Mai |
Frekvens: | Årlig |
Målgruppe: |
|
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Rådgiver for utdanningskvalitet |
Behandling: | VID studentorganisasjon Utdanningsutvalget Rektors ledermøte Høgskolestyret |
Studiestartundersøkelse
Tidspunkt for gjennomføring: | September |
Frekvens: | Årlig |
Målgruppe: | Alle BA/MA og VU-studenter som har startet på et studium |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Rådgiver for utdanningskvalitet |
Behandling: | VID studentorganisasjon Fagutvalg på studieprogramnivå Utdanningsutvalget Ved behov i aktuelle utvalg |
Læringsmiljøundersøkelse
Tidspunkt for gjennomføring: | Februar |
Frekvens: | Hvert 2. år, første gang mai 2017 |
Målgruppe: | Alle studenter unntatt enkeltemne-studenter og Ph.d.-studenter* |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Rådgiver for utdanningskvalitet |
Behandling: | VID studentorganisasjon Fagutvalg på studieprogramnivå Utdanningsutvalget LMU Rektors ledermøte |
* Ph.d-studentene inkluderes i arbeidsmiljøundersøkelsen
Kandidatundersøkelse
Tidspunkt for gjennomføring: | Desember - januar |
Frekvens: | Hvert 4. år, første gang 2019 |
Målgruppe: | Alle BA- og MA-studenter |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Rådgiver for utdanningskvalitet På studieprogramnivå: studieprogramansvarlig |
Behandling: | VID studentorganisasjon Fagutvalg på studieprogramnivå Utdanningsutvalget Rektors ledermøte |
Evalueringer ved fakultetene og sentrene
Rapport om systematisk arbeid med utdanningskvalitet for fakultet/senter
Tidspunkt for gjennomføring: | Mars |
Frekvens: | Årlig |
Målgruppe: |
|
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Dekan, prodekan, senterleder |
Behandling: | Ledermøte ved fakultet/senter |
Periodiske evalueringer av studieprogram
Tidspunkt for gjennomføring: | Desember - januar |
Frekvens: | Se retningslinjer for periodisk evaluering av studietilbud ved VID |
Målgruppe: | |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | |
Behandling: |
|
Kvalitetsrapport for studieprogram
Tidspunkt for gjennomføring: | Samlerapport for studieprogram som utarbeides årlig av studieprogramansvarlig. Tar utgangspunkt i alle relevante evalueringer som er gjennomført i det aktuelle kalenderåret, i tillegg til andre relevante data. |
Frekvens: | |
Målgruppe: | |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | |
Behandling: | Fagutvalg Fakultetsledelsen |
Emneevaluering/emnerapporter
Tidspunkt for gjennomføring: | Siste dag med undervisning eller slik det er hensiktsmessig |
Frekvens: | Hver 3. gang emnet undervises og alle reviderte og nye emner** |
Målgruppe: | Alle studenter på det aktuelle emnet |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Emneansvarlig. Resultatene fra studentevaluering omtales og analyseres i en emnerapport. |
Behandling: | Emne-/studieprogrammøter Fagutvalg |
** I tilfeller der studentkull begynner med helt nye studieplaner skal studieprogramansvarlig i samarbeid med emneansvarlige sette opp en evalueringsplan der noen av emneevalueringene erstattes med dialogmøter eller andre former for evaluering enn spørreskjema. En muntlig evalueringssamtale på en forelesning eller seminar der emneansvarlig noterer og oppsummerer tilbakemeldingene vil være et godt alternativ. Dette for å unngå at ett studentkull må evaluere hvert eneste emne gjennom hele studieløpet.
Emneevaluering/notater
Tidspunkt for gjennomføring: | Siste dag med undervisning eller slik det er hensiktsmessig |
Frekvens: | Hver gang emnet gjennomføres og det ikke lages en emnerapport |
Målgruppe: | Alle studenter på det aktuelle emnet |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Emneansvarlig. Resultatene fra studentevaluering omtales og analyseres i et emnenotat. |
Behandling: | Studieprogramansvarlig |
Praksisstedets evaluering av praksisstudier
Tidspunkt for gjennomføring: | Juni |
Frekvens: | Hvert 3. år |
Målgruppe: | Praksisveiledere |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Praksiskoordinator/ studieprogramansvarlig. Resultatene vurderes av studieprogramansvarlig i årsrapport for studieprogram. |
Behandling: | Studieprogrammøter Fagutvalg Fakultetsledelsen |
Evaluering av utenlandsopphold, innreisende og utreisende studenter
Tidspunkt for gjennomføring: | Ved hjemreise |
Frekvens: | Årlig |
Målgruppe: | Innreisende studenter |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Internasjonalt kontor og kvalitetsrådgiver. Resultatene vurderes av studieprogramansvarlig i årsrapport for studieprogram. |
Behandling: | Studieprogrammøter Fagutvalg |
Ph.d.-undersøkelse
Tidspunkt for gjennomføring: | September |
Frekvens: | Hvert 4. år, første gang 2017 |
Målgruppe: | Alle ph.d.-studenter |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Senterleder/ forskningskonsulent. Resultatene vurderes i årsrapport for studieprogram |
Behandling: | Ledermøte ved senter, FU, UU, Ledermøte VID, Doktorgradsutvalg. |
Sluttevaluering og tilbud om en sluttsamtale
Tidspunkt for gjennomføring: | Etter disputas |
Frekvens: | Når kandidat er ferdig |
Målgruppe: | Fullført ph.d.-kandidat |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Studieprogramansvarlig/ Resultatene vurderes i årsrapport for studieprogram |
Behandling: | Ledermøte ved senter, Doktorgradsutvalg. |
Fremdriftssrapportering ph.d.
Tidspunkt for gjennomføring: | Februar |
Frekvens: | Årlig |
Målgruppe: | Alle ph.d.-studenter |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Senterleder |
Behandling: | Doktorgradsutvalg |
Evaluering av gjennomført studieprogram (valgfri undersøkelse, behovet for gjennomføring vurderes av studieprogramansvarlig)
Tidspunkt for gjennomføring: | Valgfri undersøkelse, gjennomføres etter behov |
Frekvens: | |
Målgruppe: | Alle BA/MA/VU-studenter som har fullført et studieprogram |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Fakultetsadm. Resultatene vurderes av studieprogramansvarlig i årsrapport for studieprogram |
Behandling: | Fagutvalg og fakultetsledelsen |
Arbeidsgiverundersøkelse (valgfri undersøkelse, behovet for gjennomføring vurderes av studieprogramansvarlig)
Kan gjennomføres som et dialogmøte med relevante informanter
Tidspunkt for gjennomføring: | Valgfri undersøkelse, gjennomføres etter behov |
Frekvens: | |
Målgruppe: | Arbeidsgivere for kandidater fra VID eller andre relevante informanter. |
Ansvar for gjennomføring, rapportering og oppfølging: | Studieprogramansvarlig og dekan. Resultatene vurderes av studieprogramansvarlig i årsrapport for studieprogram. |
Behandling: | Fagutvalg og fakultetsledelsen |