Retningslinjer for heisemner ved VID vitenskapelige høgskole
Generelt
Et heisemne er et emne på to ulike nivå, for eksempel på bachelor- og masternivå, med felles navn og tematisk innhold og felles undervisning. Et heisemne kan ikke strekke seg over tre utdanningsnivå (for eksempel bachelor – master – ph.d.). Dersom heisemnet i tillegg tilbys for søkere uten generell studiekompetanse (som kurs uten ECTS), må dette også regnes som et eget nivå.
Hensikt
Hensikten med et heisemne kan være at et fagmiljø ønsker å tilby emnet til ulike målgrupper (særlig innen oppdragsvirksomhet), å styrke et læringsmiljø (særlig innen temaer med få studenter) og/eller å styrke tilbudet innenfor internasjonalisering.
Krav til emnebeskrivelsene
Det må framgå av emnebeskrivelsene hvordan bachelor- og masteremnet skiller seg fra hverandre. Masteremner forutsetter at studentene allerede har en bachelorgrad, og det stilles derfor større krav til refleksjon, formuleringsevne, til teoretisk og metodisk forståelse og til hva studenten har av faktakunnskaper.
Faglig overlapping og pedagogisk læringsmiljø
- En student kan kun få uttelling for et heisemne på ett nivå. Det innebærer at et heisemne ikke kan tas to ganger på forskjellige nivåer, samtidig som studenten får studiepoenguttelling for begge.
- Heisemner kan ikke være obligatoriske emner i et utdanningstilbud.
- For å ivareta det pedagogiske læringsmiljøet på det aktuelle nivået, kan andelen heisemner maksimalt utgjøre 10 ECTS i et studieprogram. Ved VID er det minste studieprogrammet 30 ECTS.
- Fagmiljøet i heisemner må være i henhold til emnets øverste utdanningsnivå.
Hva må være ulikt i emnebeskrivelsene
- Opptakskrav
- Læringsutbyttebeskrivelser
- Pensum (en viss andel må være ulik)
Krav til sensorveiledningene
Forskjellen på nivå skal komme tydelig frem i sensorveiledningene, for å sikre at studentene vurderes med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene i det aktuelle emnet/nivået.