Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Retningslinjer for kvalitetssikring av praksisstudier ved VID vitenskapelige høgskole

Vedtatt av rektor 31.05.2017 og revidert av prorektor for utdanning 15.08.2025. Retningslinjene bygger på bestemmelsene i universitets- og høyskoleloven og universitets- og høyskoleforskriften.

1. Formål

Formålet med retningslinjene er å sikre god kvalitet, forutsigbarhet og langsiktighet i praksisstudiene ved VID, og at høgskolen, i samarbeid med praksisfeltet, videreutvikler praksisstudiene slik at disse er relevante, oppdaterte og fremmer samfunnets behov for kompetanse.

2. Definisjoner

Praksistilbyder: Det øverste organisasjonsnivået innenfor en bestemt kommunal, statlig, kirkelig eller privat virksomhet hvor høgskolen inngår avtale om praksisstudier (eksempelvis spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, sosialtjenesten, diakontjenesten, prestetjenesten).

Praksisfelt: En samlebetegnelse på alle praksisstedene innen et fagområde (eksempelvis sykehjem, fengsel, hjemmesykepleie, barnevern, sykehus, menighet).

Praksissted: Det konkrete stedet hvor studenten gjennomfører praksisstudier.

Veiledet praksis: Praksisstudier som innebærer at studenten får veiledning og vurdering til bestått/ikke bestått.

Praksisveileder: Fagperson ved praksisstedet, med veilederansvar og vurderingsansvar. Veileder må ha kjennskap til utdanningens læringsutbyttebeskrivelser og fortrinnsvis ha veiledningskompetanse.

Praksislærer/kontaktlærer: Vitenskapelig ansatt ved høgskolen med ansvar for oppfølging av studenten i praksisstudiene, i tett samarbeid med praksisstedet.

Praksiskoordinator: Ansatt i høgskolen eller på praksisstedet med ansvar for informasjon, koordinering, rekruttering og kvalitetssikring av praksis, samt fordeling av praksisplasser.

Hospiteringspraksis/observasjonspraksis: Ikke-veiledet praksis.

Praksiskontakt: En kontaktperson for studenten ved ikke-veiledet praksis.

3. Generelle bestemmelser

Samarbeidet med praksisfeltet handler om å etablere, vedlikeholde og utvikle gode samarbeidsstrukturer og samarbeidsformer som bidrar til tilstrekkelig tilgang på kvalitativt gode praksisplasser over tid. Samarbeidet skriftliggjøres i form av avtaler, rutiner og prosedyrer som kan evalueres av samarbeidsaktørene. Beskrivelsen kan også omhandle samhandlingsverktøy og informasjonskanaler som sikrer kvalitet og effektivisering. Samarbeidsformene kan være faste samarbeidsmøter/fora som gir aktørene muligheter for å drøfte utfordringer, muligheter og forbedringer i praksissamarbeidet, inkludert fordeling av studenter og felles prosedyrer. I disse fora vektlegges gjensidig forståelse og medansvar for utdanning av kompetente profesjonsutøvere til helse- og velferdstjenestene.

4. Avtaler mellom praksisfelt og høgskole

I studieprogrammer med praksis skal det foreligge en praksisavtale mellom høgskolen og praksissted som skal regulere den faglige gjennomføringen av praksis og andre forhold som er av betydning for studentenes læringsutbytte og for kvaliteten i praksisoppholdet (universitets- og høyskoleforskriften § 1-11 (l)). Denne typen avtaler skal regulere organisering av praksisstudiene, mål og hensikt, læringsutbytter, læringsaktiviteter, partenes ansvar, roller rettigheter, plikter og arbeidsoppgaver i forhold til krav i studieplanene. Avtale på studieprogramnivå er obligatorisk, og lagres i høgskolens arkivsystem (Public 360).

Ansvarlig: Studieprogramansvarlig

I helse- og sosialfagutdanninger skal høgskolen inngå samarbeidsavtaler med praksistilbyderne. Avtalene skal regulere ansvar, roller, kapasitet på praksisplasser, kompetanse og samarbeidsarenaer på alle relevante nivå, og kan også regulere forsknings-, utviklings- og innovasjonssamarbeid (forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 3). I tilfeller der samarbeidsavtaler kan være aktuelle for flere fakulteter, må inngåelse av samarbeidsavtaler skje i samarbeid mellom fakultetene. Avtalene lagres i høgskolens arkivsystem (Public 360)

Ansvarlig: Dekan

Det kan inngås intensjonsavtaler mellom høgskolen og regionale eller nasjonale aktører innenfor aktuelle virksomheter/tjenesteytere om samarbeid knyttet til utdanning, forskning og utvikling, inkludert praksisstudier. Avtalene lagres i høgskolens arkivsystem (Public 360)

Ansvarlig: Rektor

5. Utdanningsspesifikke retningslinjer for gjennomføring av praksisstudier

Det enkelte fakultet skal ha planer for nødvendig utveksling av informasjon, planlegging, koordinering, gjennomføring og kvalitetssikring av praksisstudier i tråd med inngåtte samarbeidsavtaler. Det skal også være prosedyrer ved tvil om bestått/ikke bestått praksis.

For veiledet praksis skal det utarbeides egne retningslinjer for de ulike utdanningene. Denne skal inneholde en beskrivelse av forventinger, læringsutbyttebeskrivelser, ansvarfordeling, læringsaktiviteter og vurderingsordninger. Retningslinjene skal også inneholde prosedyrer ved tvil om bestått/ikke bestått praksis.

Ansvarlig: Studieprogramansvarlig

6. Evaluering av praksisstudier

Emneevaluering: I tråd med VIDs kvalitetssystem, evalueres praksisemner etter hver gjennomføring (se Retningslinjer for evaluering av studiekvalitet ved VID vitenskapelige høgskole).

Ansvarlig: Emneansvarlig.

Praksisfeltets evaluering: I tillegg skal praksissteder gis mulighet til å evaluere samarbeidet med høgskolen og gjennomføringen av praksis hvert tredje år. Resultater formidles og drøftes i samarbeidsmøter mellom praksissted og studiested, og ved revidering av avtaler.

Ansvarlig: Studieprogramansvarlig