Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

Kinesisk mesterverk i Misjonsmuseet?

Utsnitt fra "Wang Hui"-maleri
Utsnitt foto Per Magne Tyvand. Misjons- og diakoniarkivet
Gjennom årene har kinesiske gjester latt seg begeistre av et maleri signert Wang Hui, kunstneren som gjerne omtales som «Kinas Rembrandt». Så langt har vi har vært usikre på maleriets opprinnelse. Nå har vi fått en ekspertuttalelse.

Kinesisk kunst i Misjonsmuseet

Vi har ikke lyktes i å spore Wang Hui bildet tilbake til en konkret giver, men det var sannsynligvis en av de norske Hunanmisjonærene som donerte bildet en gang mellom 1902 og 1949. Kina var en såkalt semikoloni, og keisertidens kunstskatter endte gjerne hos private samlere og museum i Europa og USA.

Misjonsmuseet har ca. 50 malerier fra Kina. Vi har imidlertid visst lite om samlingen, og tok kontakt med Roderick Withfield ved SOAS University of London. Han er ekspert på kinesisk kunst, og har hjulpet oss med kartlegging. Det ble en spennende reise.

Wang Hui

Wang Hui ble født i 1632, og er kjent som en svært begavet landskapsmaler som revitaliserte tradisjonen fra eldre mestre. Misjonsmuseets maleri er datert "den tiende dagen før vintersolverv i det 56 året av Kanxis regjeringstid." Det vil si desember 1717. Wang Hui døde dette året.

Kinesiske malerier forteller ofte historier, og inskripsjonen på Misjonsmuseets Wang Hui knytter bildet til fabelen om Ferskenblomstkilden.

Utsnitt fra "Wang Hui"-maleri
Utsnitt foto Per Magne Tyvand. Misjons- og diakoniarkivet

Ferskenblomstkilden

Fabelen handler om en fisker som oppdager en skjult dal hvor folk har levd isolert fra omverdenen i flere generasjoner. Menneskene han møter forteller at forfedrene deres hadde flyktet fra politisk kaos, men at de nå levde i fred og harmoni.

Utsnitt fra "Wang Hui"-maleri
Utsnitt foto Per Magne Tyvand. Misjons- og diakoniarkivet

Fiskeren vender senere tilbake til sin egen verden, og forteller om hva han har opplevd. Guvernøren sender sine menn ut for å finne dalen, men selv om fiskeren hadde merket stien svært nøye, er det ingen som noen gang finner dalen igjen.

Poeten Tao Yuanming skrev Ferskenblomstkilden i år 421. Han levde i en tid med stor politisk ustabilitet, og fabelen har siden stått som et symbol for håpet om en bedre verden. Maleriet i Misjonsmuseet føyer seg inn i rekken av kunstverk, poesi og musikkomposisjoner som er inspirert av Ferskenblomstkilden.

Original Wang Hui?

Som en følge av Wang Huis suksess har mange "lånt" signaturen hans. I følge Roderick Whitfield var det altså stor sannsynlighet for at Misjonsmuseets Wang Hui var en etterligning. For å gi oss et svar, sammenlignet han Misjonsmuseets maleri med verk som med sikkerhet stammer fra kunstneren. Det første han pekte på var kalligrafien. Den var hva han kalte "underlig nølende." Seglene var heller ikke som forventet. Da han til slutt sammenlignet museets maleri med en scroll fra Tianjin Museum med noenlunde tilsvarende motiv og nær datering, ble han sikker i sin sak.

Misjonsmuseets "Wang Hui" er svært godt utført, men likevel en av mange etterligninger. Dateringen er noe usikker, men maleriet antas å være fra første halvdel av 1800-tallet, og altså ikke fra 1717, som inskripsjonen slår fast.

Uansett, jakten på kinesiske mesterverk i Misjonsmuseets kunstsamling var en spennende og lærerik reise.

Kilder:

Les mer om Wang Hui i Wen Fong, Landscapes Clear and Radiant: the Art of Wang Hui (1632-1717). New York: The Metropolitan Museum of Art, 2008.