Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

4 millioner fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til studentaktiv teologiutdanning

Headerbilde
Foto: Illustrasjonsbilde Mostphotos
  • Av: Tomas Sundnes Drønen
  • Publisert: 15. desember 2021.
VID har lykkes med nok en søknad om pedagogisk utvikling og forskning på utdanning. Denne gangen med en søknad om studentaktivitet, bærekraft og internasjonalisering blant masterstudenter i teologi i Stavanger og på Madagaskar.

Ved programområde for teologi i Stavanger har det over lengre tid blitt drevet pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til digitalisering og internasjonalisering. Nå har programområdet fått 4,3 millioner fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til å videreutvikle utdanningsporteføljen med tre emner innen kontekstuell teologi, økoteologi, og Systematisk teologi og Det nye testamentet .

Prosjektet skal utvikle tre emner som er felles for studenter i Stavanger og på SALT teologiske fakultet på Madagaskar. Inspirasjon fra praksisfeltet skal hentes inn i klasserommet, og studentene skal ut og møte praksisfeltet.

Av de tre emnene skal ett gjennomføres i lokale klasserom, ett skal ha en hybrid løsning, og ett emne skal være heldigitalt. I det emnet som skal ha en hybrid løsning skal Stavanger og Madagaskar møtes virtuelt. Her skal Senter for læring i profesjonsutdanning og praksis (SLIPP) bidra med teknisk support og følgeforskning.

Prosjektet er et samarbeid mellom VID, Stavanger bispedømme og SALT teologiske fakultet på Madagaskar. Ansvarlig for de tre emnene er Knut Holter, Anna Rebecca Solevåg og Ingeborg Mongstad Kvammen. Tomas Sundnes Drønen er prosjektleder.