Gå til innholdet
Nye nettsider er nylig lansert, og vi fikser fortløpende feil og mangler. Takk for at du har tålmodighet mens vi får alt innhold på plass.

- Å se forholdene i Sierra Leone setter situasjonen her hjemme i perspektiv

Gruppebilde av VID-ansatte og ansatte ved University of Sierra Leone utenfor universitetet.
Universitetsbibliotekar Irene Hunskår, professor Ragnhild Tveit Sekse og professor Tove Giske besøkte University of Sierra Leone i februar i år.
  • Av: Kjersti Busterud
  • Publisert: 17. mars 2023.
I tre år har Fakultet for helsefag samarbeidet med University of Sierra Leone. Nå håper de å kunne skrive en innføringsbok i sykepleie tilpasset helsesituasjonen i landet.

- Å se forholdene i Sierra Leone setter situasjonen her hjemme i perspektiv. Vi har møtt sykepleiere som har jobbet 6-7 år og fremdeles venter på lønn, forteller professor ved Fakultet for helsefag, Tove Giske.

I 2020 fikk fakultetet innvilget midler til et treårig samarbeidsprosjekt i Sierra Leone gjennom Erasmus+ Global mobilitet-programmet. Tove Giske har siden starten jobbet sammen med Anneline Røssland i dette prosjektet.

- Bakgrunnen for prosjektet er at jeg helt siden 2012 har samarbeidet med en sykepleier i Sierra Leone. I 2019 besøkte jeg University of Sierra Leone, som ønsket et samarbeid, forteller Giske.

Vil forstå hverandres land og kultur

Formålet med prosjektet i 2020-2023 har vært todelt: Det ene er å lære om kultur, historie, utdanning og helse i hverandres land. Det andre er et forskningsprosjekt om hva sykepleierstudenter i de to landene ser på som viktig.

- For å kunne fremme kvalitet i sykepleierutdanningen er det viktig å forstå hverandres land, kultur og utdanningssystem, sier hun.

Hun forteller at de ansatte ved University of Sierra Leone særlig har vært opptatt av å ha mer fokus på læring.

- I stedet for å mest være opptatt av hvordan lærerne underviser, ønsker de å ha større fokus på hva studentene faktisk lærer. Vi har derfor undervist i temaer som adult learning, ulike læringsstiler, sammenhengen mellom læringsutbytter, undervisningsinnhold og eksamener, samt betydningen av refleksjon, forteller hun.